Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Jak na užitečné hodnocení ve škole aneb Malá metodika hodnocení
Autoři: Zitková Helena | Rýdl Karel | Hezká Martina
Rok: 2021
Druh publikace: ostatní - článek
Název zdroje: Komenský
Strana od-do: 42-49
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Jak na užitečné hodnocení ve škole aneb Malá metodika hodnocení S blížícím se obdobím závěrečného vysvědčení a v reakci na současné dění v našich školách, nabízíme učitelům podporu a možnost, jak uchopit závěrečné (sumativní) hodnocení tak, aby bylo přínosné pro všechny. Co takhle pojmout ho formou diskuse se žákem na základě jeho dotazníkového sebehodnocení, a to bez zbytečného stresu pro žáky i učitele? Cílem závěrečného hodnocení žáka v pololetí nebo na konci školního roku bylo a je již téměř 150 let ocenění míry zvládnutí sumy předepsaných (a dnes RVP doporučených) poznatků a informací přetavených ideálně ve vědomosti, a to jednoduchou formou pětistupňové číselné řady, kdy jednička je nejlepší a pětka nejhorší „známkou“. V posledních desetiletích se ovšem pod vlivem proměny didaktických cílů zejména díky využívání různých forem informačních technologií začaly prosazovat metody a formy práce, které umožňují žákům získat a osvojit si učivo prostřednictvím zvládání vlastní studijní autonomie. K tomu by měl učitel žáky soustavně připravovat rozvíjením měkkých (individuálních a sociálních) dovedností, které jsou ale velmi obtížně hodnotitelné tradiční sumativní klasifikací. závěrečné hodnocení; sumativní hodnocení; formativní hodnocení
eng How to make school evaluation useful. A sliver of evaluation methodology. With the approaching final report period and in response to current events in our schools, we offer teachers support and the opportunity to grasp the final (summative) assessment in a way that is beneficial for everyone. How about conceiving it in the form of a discussion with the learner on the basis of his self-assessment questionnaire, without unnecessary stress for both learners and teachers? The aim of the final assessment at the end of the school year has been and is for almost 150 years an evaluation of the mastery of the prescribed knowledge and information, in a form of five-grade scale. In recent decades, however, methods and forms of work promoting the acquisition and mastery of the curriculum by managing learners' own study autonomy began to spread. Teachers are expected to systematically prepare students for that by developing soft skills, which are, however, very difficult to assess by traditional summative classification. final school report; summative evaluation; formative evaluation