Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Wellbeing, Harm, and Religion (WH&RE 2021): 5th Annual Religious Studies PhD Conference
Rok: 2021
Druh publikace: konference, workshop, výstava
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Wellbeing, Harm, and Religion (WH&RE 2021): 5th Annual Religious Studies PhD Conference Konkrétní představy o tom, co představuje újmu a co blaho, byly historicky značně formovány různými náboženskými tradicemi. V průběhu historie lidského druhu se nemoci, zranění a choroby často řešily prostřednictvím náboženských rituálů, jak dokládají nejstarší sumerská zaříkávání z 26. století př. n. l. až po současné léčení evangelickou vírou. Některé ritualizované úkony zahrnují to, co lze považovat za poškozování nebo násilí, jako například mrzačení pohlavních orgánů nebo zavádění tělesných háčků. Nicméně tytéž úkony mohou být vnímány také jako úkony vedoucí k blahu (společenství, jednotlivce, božstva atd.). Případně zvažte jiné praktiky, které jsou přímo zaměřeny na blaho mysli a duše a které mohou dokonce vést ke zpětné vazbě ovlivňující fyzické tělo, jako je šamanské uvedení do transu, křest nebo meditace. Ale nejen rituály - přijetí náboženského světonázoru jako interpretačního rámce může také podstatně ovlivnit pohodu člověka. Různá pojetí újmy a pohody odvozená z různých náboženských tradic si i dnes, stejně jako v historii, zachovávají svou relevanci v mnoha lokalitách po celém světě. Prolínají se(e) se "sekulárními" lékařskými postupy; náboženští aktéři mohou formulovat postoje k moderním lékařským technologiím, jako je očkování a krevní transfuze; a náboženství někdy artikuluje alternativní teorie o povaze a původu různých nemocí a o jejich léčbě.
eng Wellbeing, Harm, and Religion (WH&RE 2021): 5th Annual Religious Studies PhD Conference Specific ideas about what constitutes harm and wellbeing have been historically shaped by different religious traditions considerably. Throughout the history of the human species, illnesses, injuries, and diseases were often dealt with through religious rituals, as evidenced from the earliest Sumerian incantations from the 26th century BC to the contemporary evangelical faith healing. Some ritualized acts incorporate what can be seen as harm or violence, like genital mutilations or flesh hook insertions. Nevertheless, these same acts can be also perceived as leading towards wellbeing (of community, individual, deity, etc.). Alternatively, consider other practices more directly aimed at the wellbeing of mind and soul, that may even result in a feedback loop affecting the physical body, like shamanic trance induction, baptism, or meditation. But not only rituals – embracing of religious worldview as an interpretative framework may also substantially affect one’s wellbeing. Different conceptions of harm and wellbeing derived from different religious traditions retain their relevance in many locales across the globe even today, as they did in history. They intertwine(d) with “secular” medical practices; religious actors can formulate stances towards modern medical technologies, like vaccination and blood transfusion; and religion sometimes articulates alternative theories about the nature and origin of various diseases and about their treatment. Religion; health; harm; wellbeing