Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Wilderness in Dana Stabenow’s and Nevada Barr’s Crime Fiction Series
Rok: 2021
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Places and Spaces of Crime in Popular Imagination
Název nakladatele: Jagiellonian University Press
Místo vydání: Krakov
Strana od-do: 95-108
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Divočina v detektivkách Dany Stabenowové a Nevady Barrové S využitím konceptu divočiny jakožto literárního toposu v protikladu k pojetí divočiny jako literárního environmentu kapitola přináší podrobnou analýzu zvolených detektivních románů odehrávajících se v americké divočině (konkrétně v národních parcích a na Aljašce). Divočina; americká detektivka; Dana Stabenowová; Nevada Barrová; topos; literární environment
eng Wilderness in Dana Stabenow’s and Nevada Barr’s Crime Fiction Series In American literature, wilderness is a complex and ambiguous concept, and although it may seem paradoxical, it has recently made its way into crime fiction. American crime fiction, due to the urban realism of the hard-boiled school and the police procedural, was traditionally set in large cities. It has only lately begun to move to more rural settings and even to wilderness represented, in both of the discussed series, by national parks. While Nevada Barr’s Anna Pidgeon series is set in various national parks throughout the United States, Dana Stabenow’s Kate Shugak series takes place in a fictional national park in the Alaskan Bush. Exploring the concept of wilderness as topos and as environment, the chapter analyzes how wilderness is depicted in the selected crime fiction series. crime fiction; wilderness; Dana Stabenow; Nevada Barr; crime; literary topos; literary environment