Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Čeští autoři o an/átmanu: duch, duše nebo Já? Problematika používání teologického rámce při vysvětlování indických konceptů
Autoři: Skopal Vilém
Rok: 2021
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: In Pluribus Unitas IX. : Jednota v mnohosti
Název nakladatele: Prešovská univerzita v Prešove
Místo vydání: Prešov
Strana od-do: 19-27
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Čeští autoři o an/átmanu: duch, duše nebo Já? Problematika používání teologického rámce při vysvětlování indických konceptů Příspěvek je představením autorova doktorandského výzkumu, jehož teore-tickým zázemím je program Komparativní studium kultur. Jednou z hlavních teorií tohoto programu je, že dosavadní poznání indické kultury je závislé na křesťanském světonázoru. Autor testuje tuto teorii studiem zá-padního porozumění raného buddhismu, avšak jelikož se jedná o široké té-ma, v příspěvku se zaměří na předpokládanou hlavní doktrínu buddhismu: nauku o anátmanu. Hlavní otázka příspěvku tedy je: Jak čeští autoři od konce 19. století po současnost rozumí pojmu anátman? Autor ukáže, že na přelomu 19. a 20. století byl pojem átman překládán křesťanskými koncep-ty duch a duše, což se projevilo také na porozumění tohoto pojmu. V průběhu 20. století však pozorujeme příklon k neteologickému termínu já. Znamená tato změna také odklon od teologického porozumění indického pojmu, nebo se jedná o změnu pouze na úrovni terminologie?
eng Czech authors on an/atman: spirit, soul or self? On problems of theologi-cal framework in understanding Indian concepts. The paper is an introduction to author’s doctoral research guided by Com-parative Study of Cultures program. One of the main theories of the pro-gram is that existing understanding of Indian culture depends on Christian-theological framework. The author tests the theory by studying western re-ception of early Buddhism but, since the topic is so broad the paper shall focus on supposed main doctrine of Buddhism: anatman. Hence, the main question is formulated as follows: What is an understanding of anatman by Czech authors since the end of 19th century until today? The author shall show how the term atman was translated by theological conceptions spirit and soul and how this move effected an understanding of the term. During 20th century a shift is observed: atman is translated by non-theological con-cept self. Does this shift entail a change in understanding of the term or does it lie only on the level of terminology? atman, anatman, Buddhism, Christianity – theology, Indology, Study of Religions