Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

„Bude nutno výchově dáti směry nové.“ Výchova a vzdělávání v programech politických stran meziválečného Československa.
Rok: 2019
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Historia scholastica
Strana od-do: 7-20
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze „Bude nutno výchově dáti směry nové.“ Výchova a vzdělávání v programech politických stran meziválečného Československa. Článek se soustředí na důrazy na výchovu a vzdělávání obsažené v politických programech pěti největších stran první československé republiky. Vychází z oficiálních stranických dokumentů, jako byly volební programy, rezoluce schvalované na sjezdech nebo prohlášení významných představitelů strany. Ačkoliv nelze už ze samé podstaty dokumentů předpokládat, že všechny postuláty v politických prohlášeních skutečně měly vliv na vzdělávání, zachycují vývoj uvažování o výchově vzdělávání jako o součásti kulturní politiky. Přestože vybrané strany uvažovaly o výchově a vzdělávání velmi podobným způsobem a zabývaly se stejnými problémy, uplatňovaly nezřídka odlišné důrazy. Cílem příspěvku je popsat stranické koncepce vzdělávání ve vztahu k ideovým odlišnostem a širšímu kulturnímu i politickému kontextu. výchova;vzdělávání;politické strany;politické programy;Československo;první republika
eng “The new directions of education will be necessary.ˮ Education in the programs of political parties of Czechoslovakia between the World Wars “The new directions of education will be necessary.ˮ Education in the programs of political parties of Czechoslovakia between the World Wars This paper focuses on educational goals that were emphasised in the political programs of five the largest political parties of the First Czechoslovak Republic. The article is based on official documents of political parties such as programs approved by party congresses and election programs or statements of prominent party representatives. The character of all those documents was influenced by the goal to form statements and inform party members or persuade possible voters. It means those documents are subjective and their content was not necessarily a political commitment. Therefore it cannot be assumed that all the postulates in the programs had a real influence on the education. On the contrary the documents depict the development of the considerations about education as a part of cultural policy. Political parties of the First Czechoslovak Republic were considering education in very similar way and in continuity with development before 1918. They were concerning about same issues especially in the social context but with different emphasises. This contribution aims to describe the party-specific concepts of education in relation to the ideological peculiarities of the individual parties and their cultural and political context. education;First Czechoslovak Republic;political parties;political programs