Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

„O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat“, nebo alespoň rapovat
Autoři: Beran Ondřej
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Filosofický časopis
Název nakladatele: Filosofický ústav AV ČR
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 289-302
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze „O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat“, nebo alespoň rapovat Stať je diskusí knihy Vojtěcha Kolmana O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat. První část rekapituluje její výkladovou linii. Druhá a třetí část jsou věnovány diskusi východisek knihy ze dvou rozšiřujících perspektiv: 1) Wittgensteinovské čtení hudby a hudební praxe se mohou (do jisté míry) emancipovat od centrálního důrazu na pojem pravidla a rozvíjet úvahy o komplexitě životní formy (která není technikou) a vnímání aspektu (které není pravidly řízenou praxí). 2) Hudba se nevyvíjí pouze „zevnitř“, tj. obměnami a reflexí svého vlastního obsahu (nebo jeho „špatnou negací“), nýbrž také vstřebáváním řady heterogenních externích podnětů (hudby odlišných tradic, politického a emancipačního étosu či agendy aj.). Takto rozšířený či plastičtější náhled na vývoj hudby umožní vnímat např. žánry populární hudby jako víc než jen příklady úpadku ve srovnání s tradicí hudby klasické. hudební gramatika; pravidlo; vidění aspektu; populární hudba; hip hop
eng Where of we cannot speak, thereof we must sing, or at least rap The paper is a discussion of Vojtech Kolman's book O cem se neda mluvit, o tom se musi zpivat (Whereof we cannot speak, thereof we must sing). The first part of the paper reviews the book's interpretative approach. The second and third parts are dedicated to a discussion of the book's themes from two expansive perspectives: 1) Wittgenstein's reading of music and music practice can be (to a certain extent) emancipated from the central emphasis on the concept of a rule and develop reflections about the complexity of the form of life (which isn't technology) and aspect perception (which isn't a rule-driven practice). 2) Music develops not only ""from within,"" i.e. by a modification and reflection of its own content (or the content's ""bad negation""), but also by the absorption of a number of heterogeneous, external stimuli (music of different traditions, a political and emancipatory ethos or agenda, etc.). Such an expanded and more textured view of musical development will enable us to perceive, e.g., genres of popular music as being more than mere examples of decline in comparison with the tradition of classical music. musical grammar; rule; aspect seeing; popular music; hip hop