Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Pohřební "dvorana" s kolumbáriem na židovském hřbitově na Pouchově
Autoři: Weiniger Rut
Rok: 2019
Druh publikace: ostatní - článek
Název zdroje: Královéhradecko
Strana od-do: 365–381
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Pohřební "dvorana" s kolumbáriem na židovském hřbitově na Pouchově Mezi lety 1930–1931 vznikl mezi představiteli Židovské náboženské obce v Hradci Králové, stavitelem Janem Krausem a architektem Františkem Bergerem nápad přistavět k právě budované pohřební dvoraně v židovském hřbitově na Pouchově kolumbárium. Kolumbárium, které se jako způsob pohřbívání zpopelněných ostatků po uzákonění Lex Kvapil v roce 1919 stalo velmi populární zvlášť v protestantských kruzích a pojilo se také se symbolickou výbavou nového státu, však nebylo pro židovské obce možným řešením ubývajícího prostoru na židovských hřbitovech a ani řešením pohřbívání nejchudších souvěrců. Židovská tradice přesto ukládání zpopelněných ostatků do schrán nad zemí zapovídala. Přesto však ve dvou místech na území Československa tomuto módnímu trendu pohřbívání židovské obce podlehly: v Mostě-Souši a v Hradci Králové. Proč se tak stalo v královéhradecké obci, kde se tento velmi radikální a ojedinělý nápad objevil, a jaké pohnutky pravděpodobně vyjadřoval, zodpovídá předkládaná studie židovská obec; židovský hřbitov; Pouchov; Hradec Králové; pohřební síň; kolumbárium
eng Funeral chapel with a columbarium at the Jewish cemetery at Pouchov Funeral chapel with a columbarium at the Jewish cemetery at Pouchov Funeral chapel with a columbarium at the Jewish cemetery at Pouchov Funeral chapel with a columbarium at the Jewish cemetery at Pouchov Funeral chapel with a columbarium at the Jewish cemetery at Pouchov During the construction of the new chapel, whose first projects have been made in 1928 and furthermore elaborated in the years 1929–1930 by architects František Berger and Jan Kraus, the Jewish Community got the idea to build a columbarium for depositing the cremated remains into the urns. For such a solution, there were probably two reasons: the rst has been rather high price for the foundation and maintenance of the graves, which many members of the Community despite the great social concessions couldn’t afford, but the columbarium would present relatively inexpensive final resting place within the existing graveyard. The second reason could be quite tense relations between the Jewish Community in Hradec Králové and the political representation of the city. As we can observe through the records about the foundation, administration, modernization and the enlargement of the graveyard, the members of the Jewish Community have been in disgrace with the municipality representatives in Pouchov. In April 1929, only several months before the Jewish Community started to pursue the idea of the foundation of the columbarium, the Priest Ambrose’s Congregation Church has been finished and opened. The Czechoslovak Church, on the other hand, has been very popular and has been favoured by the national-democratic municipality in Hradec Králové and the Congregation Church opening caught the attention of the local and national media. It was its new puristic chapel with columbarium that helped to establish Hradec Králové as a modern Eastern Bohemia city in the sight of the general public. That example from rivalry Church, along with the general enthusiasm for cremation and long-term reformative course among the Jewish Community, affected the decision of the representatives of the Community and thus the columbarium has been additionally added. Jewish community; Jewish cemetery; Pouchov; Hradec Králové; funeral home; columbarium