Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Die Darstellung der Vertreibung von Deutschen in tschechischen und deutschen Schulbüchern
Autoři: Čapek Jan
Rok: 2020
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Slawisch-deutsche Begegnungen in Literatur, Kultur und Sprache
Název nakladatele: Verlag Dr. Kovač GmbH
Místo vydání: Hamburg
Strana od-do: 223-244
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Zobrazení odsunu Němců v českých a německých učebnicích Článek se zabývá zobrazením vysídlení německy mluvícího obyvatelstva v českých a německých učebnicích, před a po revolučním roce 1989. Popis těchto historických událostí je v českých a německých totalitních učebnicích silně podřízen tehdejší ideologii, v demokratických učebnicích SRN před rokem 1989 velmi mírně. V německých a českých učebnicích vydávaných po převratu, zejména pak po roce 2000, lze vidět silné sbližování historického pohledu, empatii pro druhou stranu v kontroverzních historických okamžicích, objektivitu a úctu k historickým datům, přičemž se neskrývá kritický postoj k činům vlastního státu nebo obyvatelstva či institucí. Současně tyto učebnice inklinují k tomu, zaujmout vícerozměrný, objektivní a kritický pohled, který studenty povzbuzuje k nezávislému vyhledávání a vyhodnocování dalších alternativních zdrojů, k tvoření otázek a vlastních názorů. učebnice; odsun; vyhnání; přesídlení; český; německý; revoluce 1989; druhá světová válka
eng Displaying the Displacement of Germans in Czech and German Schoolbooks The article deals with the depiction of the displacement of the German-speaking population in Czech and German textbooks. Czech textbooks are dealt with separately before and after the turn, or textbooks from the FRG before and after 1989 and from the GDR. The description of these historical events is subject to totalitarian Czech or German textbooks, in democratic textbooks of the FRG before 1989 very slightly ideological intentions of the state with regard to the "other side", while in German and Czech textbooks published after the fall, especially then after 2000, a strong approximation of the historical view can be seen, certainly also empathy for the other side in controversial historical moments, objectivity and respect for historical data, whereby one does not hide a critical attitude towards the deeds of one's own state or people. At the same time, these textbooks tend to adopt a multi-perspective, questioning, critical view, which encourages students to independently search for and evaluate additional alternative sources, questions and opinions. School books; Textbooks; Expulsion; Deportation; resettlement; Czech; German; Revolution 1989; Second World War.