Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání
Rok: 2019
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově
Strana od-do: 269-291
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání Cílem teoretické studie je reflektovat proměny paradigmatu v oblasti pedeutologie jako fenoménu, který zásadním způsobem ovlivňuje celkové pojetí, smysl, cíle, obsah a způsoby výuky pedagogiky v přípravném vzdělávání učitelů. Úvodní část studie je věnována prezentaci dominantních pedeutologických paradigmat, přičemž podrobněji je analyzováno bipolární pojetí akademický versus kompetenční koncept vzdělávání učitelů. Předmětem zájmu je také zkoumání možností a mezí akademického pojetí, které je spojeno s procesem univerzitarizace učitelského vzdělávání. V tomto kontextu je uvedena diskuse ke kritice akademizace přípravy učitelů a „zvědečťování pedagogiky“ v pojetí W. Brezinky. Těžiště studie spočívá v reflexi klíčových charakteristik profesionalizačně orientovaného pojetí přípravy učitelů, které je v mezinárodním rozměru vůdčím pedeutologickým konceptem. V tomto koncepčním rámci jsou hledány odpovědi na otázky po smyslu, cílech, obsahu a způsobech výuky pedagogiky v učitelských studijních programech. V závěru jsou formulovány výzvy k sebereflexi oboru pedagogika, tj. k hledání její „nové“ identity a jiných cest k jejímu rozvoji. přípravné vzdělávání učitelů; pedeutologické paradigma; profesionalizace učitelství; výuka pedagogiky; sebereflexe oboru
eng Approaches to the Teaching of Pedagogy in the Context of Changing Paradigms of Teacher Education The aim of this theoretical study is to reflect critically on changes in paradigms in paedeutology as a phenomenon that has been fundamentally affecting the whole conception, meaning, goals, content and form of the teaching of pedagogy in teacher education courses. The core of the study consists in reflection on the dominant paedeutological paradigms and on the key characteristics of the professionalisation-focused conception of teacher education, which in international terms is the leading paedeutological concept. preparatory teacher education; paedeutological paradigms; the professionalisation of teachers; the teaching of pedagogics; critical reflection on the field