Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Examining grammatical knowledge of English language student teachers
Rok: 2019
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Hradec Králové Journal of Anglophone Studies
Strana od-do: 94-105
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Zkoumání úrovně gramatické znalosti studentů učitelství anglického jazyka Znalost obsahu, či znalost oborových disciplín, představuje hlavní roli ve znalostní bázi učitelství (Shulman, "Those Who Understand" 6). Navzdory tomu, výzkumy v oblasti osvojování této znalosti jsou ojedinělé nejenom v kontextu České republiky, ale i v zahraničí (Píšová a Brebera 75). Článek se zaměřuje na prozkoumaní role, kterou při rozvoji znalosti obsahu u studentů učitelství anglického jazyka hraje formální přípravné vzdělávání učitelů na bakalářské úrovni, tj. zda a jak dochází k rozvoji a internalizaci znalosti obsahu, konkrétně pak gramatické znalosti anglického jazyka u studentů oboru Anglický jazyk - specializace v pedagogice. Na základě analýzy výsledků testů a zkoušek u těchto studentů se lze domnívat, že z hlediska diachronního existuje v průběhu tohoto formálního studia korelace mezi vybranými aspekty komunikační kompetence, tj. že dochází k (pozitivní) změně. Avšak při synchronním úhlu pohledu, tj. při zkoumání korelací výsledků zkoušek testujících gramatickou znalost studentů (zkoušky z morfologie a gramatická část zkoušky jazykové způsobilosti), se jeví, že i když jsou studenti extenzivně a explicitně vystavováni výuce gramatiky, nemá to na jejich vědomé (a korektní) užívání gramatiky vliv. Gramatická znalost; studenti učitelství; anglický jazyk
eng Examining grammatical knowledge of English language student teachers It is widely believed that the content knowledge, or scholarship in content disciplines, plays the central role in the knowledge base of teaching (Shulman, “Those Who Understand” 6). However, investigations of its acquisition remain rare not only in the context of the Czech Republic, but worldwide (Píšová and Brebera 75). The paper focuses on exploring what role the pre-service education plays in the development of (subject matter) content knowledge of English for Education students, i.e. whether and how the (subject matter) content knowledge of the bachelor programme students of English for Education, namely their grammatical knowledge in English, is developed and internalized in formal education. Based on the analysis of tests and examination scores of English for Education students, the study hypothesizes that there is correlation between the selected aspects of communicative competence in the course of the studies, i.e. there is a (positive) change. However, drawing on correlations of exam scores in students’ grammatical knowledge, namely results of morphology exam assessments and a grammatical part of the language exam, it does not seem that by addressing the processes of grammar learning and acquisition in the formal instruction, student teachers improve their conscious use of grammar. Grammatical knowledge; English language; student teachers