Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Das Thema Zwangsaussiedlung der deutschsprachigen Bevölkerung in tschechischen und deutschen Schulbüchern
Autoři: Čapek Jan
Rok: 2018
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Migration als Thema des Unterrichts in Deutschland, Tschechien und Polen : Eckert. Dossier 20 (2018)
Strana od-do: 91-109
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Zobrazení nuceného vysídlení německy mluvícího obyvatelstva v českých a německých učebnicích Článek se zabývá zobrazením odsunu německého obyvatelstva v českých a německých učebnicích. Odděleně se posuzují české učebnice a německé před a po roce 1989, separátně potom učebnice z NDR. Popis těchto historických událostí v totalitních českých nebo německých učebnicích podléhá velmi silně, v demokratických učebnicích SRN před rokem 1989 poměrně lehce, ale zřetelně, ideologickým a propagandistickým záměrům států v souvislosti s „druhou stranou“. Jak v německých, tak i českých učebnicích po roce 1989 a obzvláště pak po roce 2000, lze vidět silnou synergii historického pohledu, empatii pro druhou stranu v kontroverzních historických momentech, objektivitu a respektování historických dat, kritický postoj vůči činům svého vlastního státu i národu. Nucené vysídlení; německé obyvatelstvo; druhá světová válka; odsun; německé a české učebnice dějepisu; synergické efekty; respekt pro historická data.
eng The subject forced eviction of the German-speaking population in Czech and German textbooks The article deals with the depiction of forced eviction of the German-speaking population in Czech and German textbooks. Czech textbooks treated separately before and after the reunification or textbooks from the FRG before and after 1989 as well as from the GDR. The description of these historical events in totalitarian Czech or German textbooks is subject to very strong ideological and propagandistic intentions of the state in relation to the "other side", while in the German and Czech textbooks after the “Velvet Revolution” published textbooks, especially after 2000 can be seen a strong synergy of the historical view, empathy for the other side in contentious historical moments, objectivity and respect for historical data, taking a critical attitude towards the deeds of their own state or people not hides. At the same time, all relevant textbooks tend towards a multi-perspective, critical view, alternative sources, queries and opinions. Often, these events also form part of a broader "migration" chapter. German speaking population in Bohemia; Czech and German textbooks; ideological and propagandistic intentions; synergy of the historical view.