Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Masaryk a Komenský: příspěvek k problematice vztahu mezi náboženským racionalismem a křesťanstvím
Autoři: Machálek Vít
Rok: 2018
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Komenský a první republika
Název nakladatele: Muzeum Komenského v Přerově
Místo vydání: Přerov
Strana od-do: 13-21
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Masaryk a Komenský: příspěvek k problematice vztahu mezi náboženským racionalismem a křesťanstvím V Masarykových textech a v počátcích první republiky existuje rozpor mezi hlášením se ke Komenskému a české reformaci na straně jedné a protikřesťanskými postoji na straně druhé. Tento postoj začíná roku 1880, kdy se Masaryk stal členem reformované církve, i když byl už tehdy ovlivněn unitářstvím své manželky Charlotty Garrigueové. Podle Masarykovy filozofie dějin byli Komenský a další představitelé české reformace předchůdci osvícenských humanitních ideálů představitelů národního obrození a celá reformace představovala jen přechodné stadium mezi katolicismem a moderním náboženským racionalismem. Spíše než na českou reformaci Masaryk ve skutečnosti navazoval na raně novověké unitáře typu sociniánů, s nimiž se Komenský po celý život nesmiřitelně potýkal. Masarykova racionalistická religiozita přijímající Ježíše jen jako člověka a Bibli jen jako lidskou knihu stojí v protikladu ke Komenského víře v Krista a v pravdu Písma. Masaryk, Komenský, křesťanství, reformace, náboženský racionalismus
eng Masaryk and Comenius: contribution to the issue of relations between religious rationalism and Christianity There is an inconsistency that can be seen both in the texts of T. G. Masaryk and in the beginnings of the First Republic with regard to adopting the ideas of Comenius and the Czech reformation on one hand and anti-Christian attitudes on the other. This inconsistency started in 1880, when Masaryk became a member of the Reformed Church, even though he was already influenced by the Unitarianism of his wife Charlotta Garrigue. According to Masaryk’s philosophy of history, Comenius and other representatives of the Czech reformation were predecessors of Enlightenment humanitarian ideas proclaimed by the representatives of Czech National Awakening, and the reformation as such was only a period of transition between Catholicism and modern religious rationalism. Masaryk was in fact linked up not with the Czech reformation, but rather with early unitarians such as Socinians that Comenius implacably opposed throughout his life. Rationalist religiosity of T. G. Masaryk that would accept Jesus only as a human and the Bible as a man-created book, was in contradiction to Comenius’s belief in Christ and the truth of the Scripture. Masaryk; Comenius; Christianity; reformation; religious rationalism