Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Světci a světice v životě egyptských Koptů. Proces formování identity příslušníku Koptské ortodoxní církve prismatem hagiografií
Autoři: Pargačová Viola
Rok: 2018
Druh publikace: odborná kniha
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Světci a světice v životě egyptských Koptů. Proces formování identity příslušníku Koptské ortodoxní církve prismatem hagiografií Hlavním tématem předkládané práce je problematika identity koptské komunity v Egyptě. Zaměřila jsem se především na kolektivní konstrukci koptské identity prostřednictvím koptského křesťanství ve druhé polovině 20. století. V šedesátých a sedmdesátých letech 20. století byl díky aktivitám hnutí nedělních škol započat proces církevní reformy, která probíhá až do dnešních dnů. Reforma je zaměřena na vytvoření takového způsobu identifikace egyptských Koptů, který zdůrazňuje apoštolský původ Koptské orthodoxní církve, mnišské hnutí, hodnoty martyrologií a persekuce Koptů. Politický vývoj v sedmdesátých a osmdesátých letech v Egyptě vedl k po¬sílení pocitu inferiority příslušníků koptské komunity. Vytváření specifického „koptského prostředí“ je pak důsledkem snahy koptské církve a komunity o uchování odlišných kulturních kódů egyptských Koptů. Koptská církev tak poskytuje svým příslušníkům bezpečí v prostředí, které eliminuje jakékoli muslimské prvky. Koptská orthodoxní církev svým příslušníkům rovněž poskytuje sociální služby, vzdělání a zajišťuje i jiné volnočasové aktivity. Koptské prostředí se vyznačuje specifickými vztahy mezi klérem a laiky. Laikové se věnují výchově a vzdělávání, poskytují církvi sociální a jiné služby, které se souhrnně nazývají chidma (služba). Klérus dbá na vysoký morální standard koptských křesťanů a jeho prostřednictvím je uchováváno koptské kulturní a náboženské dědictví. Identita; náboženství; ortodoxní církev; Koptové; Egypt; hagiografie
eng Holy men and women in the Life of Egyptian Copts. The process of forming the identity of a member of the Coptic Orthodox Church by the prism of hagiographies The present work explores Coptic community in connection with its identity. The major focus in the work is on the social and religious construction of the Coptic Identity in the second half of 20th century. In the late 1960s and 1970s the Sunday School Movement brought about an age of reform in the Coptic Church that continues to this day. A large part of the reform has been to identify Coptic origins as apostolic, monastic and marked by martyrdom and persecutions. The political developement in 1970s and 1980s strenghtened complex of inferiority among Copts. In order to preserve specific culture codes, the Coptic community has adapted to contemporary political and social conditions by creating of so called Coptic environment. The Coptic church gave to its adherents safe conditions deprived of any Muslim elements. The church provides social services, education in Sunday schools and other leisure time activities. In the Coptic environment there is a characteristic relationship between laymen and Coptic clergy. On the one side laymen are in charge of education, social work and other various bénéficient activities for the church called chidma (service). On the other hand the Coptic clergy guards the moral status of the people and keep the religious and cultural heritage of the Copts. The important element of Coptic enviroment are monasteries in particular. The monasteries are regarded as the authentic Coptic places and due to the relationship between Coptic laymen and monastic sites the Coptic indentity is strenghtened up to date. Identity; religion; Orthodox Church; Copts; Egypt; hagiography