Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Humova teorie původu náboženství a osvícenské hodnocení orientálních kultur: Co učíme naše středoškoláky?
Autoři: Fárek Martin | Černá Zuzana
Rok: 2018
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Pantheon
Strana od-do: 59-78
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Humova teorie původu náboženství a osvícenské hodnocení orientálních kultur: Co učíme naše středoškoláky? Článek sleduje dvojí cíl. Zaprvé ukazuje spojení mezi popisem orientálních kultur v českých středoškolských učebnicích a ranými teoriemi vývoje náboženství. Na příkladech vysvětlování islámu a hinduismu je zřejmé, jak současné učební materiály stále reprodukují osvícenské myšlenky o primitivním náboženství. Zvláště Humovo vysvětlení původu náboženství zůstává a s ním i hodnocení orientálních kultur, byť to je někdy spíše implicitní. Druhý cíl je analýza předpokladů, ze kterých David Hume při svém promýšlení původu a vývoje náboženství vycházel. Oproti rozšířenému přesvědčení, že vysvětlení tohoto osvícence je vědeckým, nikoliv náboženským, ukazuje článek závislost Humových úvah na přijetí několika zásadních teologických představ, například existence biblického Boha. teorie; původ náboženství; primitivní náboženství; osvícenství; David Hume; islám; hinduismus; učebnice; střední školy
eng Hume´s Theory about the Origin of Religion and Evaluation of Oriental Cultures: What do we teach our Secondary School Students? This article aims at two goals. Firstly, it points out the connection between description of Oriental cultures in Czech secondary school textbooks and the early theories of religious evolution. Examples of dealing with Islam and Hinduism show how the current teaching materials are still reproducing the Enlightenment thinkers‘ ideas of primitive religion. Especially Hume’s treatment of the origin of religion remains accepted explanation here, with consequent, although sometimes implicit evaluation of Oriental cultures. By analysing Hume’s assumptions in argumentation about the origin and development of religion, the article argues against common notion of scientific, non-religious nature of his explanations. It shows how Hume’s discussion depends on acceptance of the truth of several theological claims, such as existence of Biblical God. Theory; origin of religion; primitive religion; Enlightenment; David Hume; Islam; Hinduism; textbooks; secondary schools