Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Česká škola pohledem žáků s odlišným mateřským jazykem
Autoři: Hájková Lucie
Rok: 2017
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Škola a její křižovatky
Název nakladatele: Česká pedagogická společnost
Místo vydání: Brno
Strana od-do: 133-146
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Česká škola pohledem žáků s odlišným mateřským jazykem Příspěvek je věnován současným podmínkám na českých základních školách, a jak jsou tyto podmínky vnímány žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Podle nejnovějších statistik chodí na základní školy 15 000 žáků s odlišným mateřským jazykem a jejich počet neustále narůstá a narůstat bude. Z tohoto důvodu je nutné, aby se integrace těchto žáků začaly postupně věnovat všechny školy a ne pouze školy ve velkých městech, který více počítají s možností příchodu žáka s OMJ. Problematice začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem do českých základních škol je v posledních letech věnovaná velká pozornost. Ve většině případů se k tomuto tématu vyjadřují zřizovatelé škol, ředitelé škol, samotní pedagogové nebo rodiče, avšak ti, kteří jsou přímými účastníky a týká se jich současná situace nejvíce, tedy žáci, se k danému tématu příliš často vyjádřit nemohou. A právě jejich názory, postřehy, pocity by mohly přinést nový pohled, směr, jak žáky s odlišným mateřským jazykem integrovat nejen do českých škol, ale potažmo do české společnosti. Příspěvek se věnuje žákům s odlišným mateřským jazykem, kteří pocházejí z třetích zemí, neboť dle českých zákonů mají odlišné postavení a z něho vyplývající práva a povinnosti než příslušníci států Evropské unie či azylanti nebo žadatelé o mezinárodní ochranu. žák s odlišným mateřským jazykem; základní škola; vzdělávání, integrace
eng Czech school by eyes of pupils with a different mother tongue The paper is devoted to current conditions at Czech elementary schools, and how these conditions are perceived by pupils with a different mother tongue (DMT). According to the latest statistics, 15 000 pupils with a different mother tongue attend primary schools and their number is constantly growing and will grow. For this reason, it is necessary that all schools, not only schools in big cities which count with the possibility of pupil’swith DMT arrival,willdedicate to theintegrationof these pupils. It has been paid a lot of attention to the issue of inclusion of pupil’s with a different mother tongue in Czech elementary schools in recent years. In most cases this topic is commented by school founders, headmasters, teachers or parents, but those who are directly involved in and the current situation influences them the most - pupils, can not express themselves very often. And their opinions, observations, feelings could bring new insight, direction how to integrate pupils with a different mother tongue not only in Czech schools but to the Czech society itself. The paper deals with pupils with a different mother tongue coming from the third countries because according to a Czech law they have a different position and the resulting rights and obligations compared with members of the European Union or refugees or applicants for an international protection. pupil with different mother tongue; primary school; education; integration