Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Cross-Cultural Filmmaking as a Process of Self-Reflection: Filming Native Americans within Central European Space’s Prevailing Imagery of the “Noble Savage”
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Ethnologia Actualis : The Journal of Ethnographical Research
Strana od-do: 133-153
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Filmování jako proces sebereflexe ve středoevropském „prostoru ušlechtilého divocha“ Ve středoevropském prostoru převažuje ve vztahu k původním obyvatelům Severní Ameriky koncept ušlechtilého divocha. Stejně tak, jako si “Západ” konstruoval své představy o “Východu”, obyvatelé střední Evropy si vytvářeli “své Orienty” (Said 1978, Wolff 1994, Todorova 1997, Buchowski 2006, Feest 1989, Calloway 2002, Lutz 2015). Text se věnuje konfrontaci diskurzů, které odrážejí zkušenosti lidí v různých časech a prostorech. Na příkladu našeho filmování indiánů v České republice při mistrovství světa v lakrosu v roce 2011 jsme se setkávali s otázkou, kdo a zda je vlastně pro koho tím “exotickým druhým”. Text je příspěvkem k diskuzi k mezikulturnímu filmování. film; mezikulturní filmování; stereotyp ušlechtilého divocha; indiáni; kolonialismus; Střední Evropa
eng Cross-Cultural Filmmaking as a Process of Self-Reflection: Filming Native Americans within Central European Space’s Prevailing Imagery of the “Noble Savage” In Said´s notion of “Orientalism” as a set of discursive practices through which the West structured the imagined East, the Czech Republic (or former Czechoslovakia) in particular, and so called Eastern Europe in general, has been viewed by “the West” as a space inhabited by “exotic other”. The former socialist countries (and the so called post-socialist countries) have been constructing their own “Orients” and “exotic others” as well including Noble Savage stereotype of Native Americans. This paper focuses on a visual (re)presentation of a meeting between people who might have mutually constructed each other as the “exotic other”. Based on filming of a visit of a Native American sport team competing in the Czech Republic, the paper would like to discuss who are the “exotic ones” and for whom and the methodological issues related to the creation of the cross-cultural ethnographic films. cross-cultural filmmaking; Native Americans; Noble Savage; Central Europe; colonialism