Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Studium islámu z perspektivy komparativního studia kultur
Autoři: Černá Zuzana
Rok: 2017
Druh publikace: ostatní - konference, koncert
Název nakladatele: Jihočeská Univerzita, Katedra filosofie a religionistiky, České Budějovice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Studium islámu z perspektivy komparativního studia kultur Anotace v ČJ Evropa se s islámem potýká téměř bezprostředně od chvíle vzniku tohoto světového náboženství. Západní dějiny ukazují, že vztahy mezi muslimy a křesťany byly různé – od náboženských polemik, po období „tolerantního“ soužití, až po vzájemnou ignoraci. Ve středověku byl islám reflektován především skrze texty náboženských autorit, v novověku se objevují zmínky cestovatelů, vojáků, politických elit a v neposlední řadě misionářů. Později se pak stává předmětem zájmu orientalistů a vědců z dalších, postupně se etablujících, humanitních disciplín. Jakým způsobem o islámu referujeme? Liší se pojetí islámu z per misionářů a později vědců humanitních disciplín? Všeobecně se tvrdí, že ano, avšak vycházejí tyto dva tábory skutečně z odlišných předpokladů a kladou si zásadně jiné otázky? Příspěvek bude navazovat na celoživotní práci indo-belgického badatele Balagangadhary Raa a jeho výzkumný program Komparativního studia kultur, který ukázal zásadní vliv teologického paradigmatu na humanitní disciplíny zabývající se studiem neevropských kultur. Toto paradigma svým univerzálním nárokem na vysvětlení křesťanství a všech náboženských tradic světa, nedovoluje v případě neevropských kultur vnímat ani myslet jejich jinakost. Pokud tedy popisy jiných kultur – jejich struktura, fungování apod. vychází ze západního referenčního rámce, jak pak tyto kultury ve skutečnosti vypadají a fungují mimo tento rámec? Budeme-li upřímní, pak je odpověď jednoznačná: nevíme. Bereme-li však vážně, že poznání neevropských kultur vychází ze zkušenostní entity kultury evropské, pak jednotlivé zprávy referující o jiných kulturách, budou mít v zásadě stejnou strukturu, reflektující evropskou zkušenost. Příspěvek si klade za cíl načrtnout právě strukturu této evropské zkušenosti, na jejímž základě jsou neevropské kultury interpretovány a reflektovat některé předpoklady ležící v základech reflexe islámu včetně jejich problematičnosti ve výzkumu.