Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Klára z Assisi a Kateřina Sienská: Anorektičky, anebo eucharistické světice?
Autoři: Machálek Vít
Rok: 2017
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Krajiny prostřených i prázdných stolů II : evropská gastronomie v interdisciplinárním přístupu
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 24–38
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Klára z Assisi a Kateřina Sienská: Anorektičky, anebo eucharistické světice? Klára z Assisi a Kateřina Sienská jsou hlavními představitelkami ženské spirituality spojené s žebravými řády ve 13. a 14. století. V křesťanské literatuře bývají charakterizovány jako eucharistické světice. Pro historika Rudolpha Bella jsou však představitelkami extrémně negativního postoje k jídlu srovnatelného s moderní anorexií. Bellův výklad se pohybuje v rámci redukcionistického vysvětlování náboženských fenoménů. Historička Caroline Bynumová zdánlivě projevuje více porozumění pro význam jídla v kontextu zbožnosti Klářiny a Kateřininy doby. Nezajímá se jen o negativní (asketické), ale i o pozitivní (eucharistické) aspekty postojů středověkých mystiček k jídlu. I její úhel pohledu je však jednostranný (spojený se zájmem inspirovaným feminismem). Příspěvek spojuje křesťanské chápání Kláry a Kateřiny jako eucharistických světic s některými závěry Bella a Bynumové. Odmítá však redukcionistické vysvětlování postojů postících se světic k jídlu v psychologické či sociální rovině a přimlouvá se za zasazování těchto postojů do kontextu křesťanské spirituality a jejích dějin. Klára z Assisi; Kateřina Sienská; středověké světice; ženská spiritualita; eucharistie; anorexie
eng Clare of Assisi and Catherine of Siena: Anorectics or Eucharist Saints? Clare of Assisi and Catherine of Siena are the main representatives of female spirituality connected with mendicant orders in 13th and 14th centuries. In Christian literature, they are characterized as the Eucharistic saints. For the historian Rudolph Bell they are, however, representatives of extremely negative attitude towards food comparable with modern anorexia. Bell’s interpretation falls within the framework of reductionist explanations of religious phenomena. Historian Caroline Bynum seems to have much more understanding for the meaning of food in the context of piety at the times of Clare and Catherine. She is interested not only in the negative (ascetic) aspects of the attitudes of mediaeval female mystics towards food, but also in the positive (Eucharistic) aspects. Even her point of view, however, is one-sided (connected with feminist-inspired interest). The contribution puts together Christian understanding of Clare’s and Catherine’s as Eucharistic saints and some Bell’s and Bynum’s conclusions. It refuses, however, reductionist explanations of fasting saints’ attitudes towards food at psychological or social level and argues for putting these attitudes in the context of Christian spirituality and its history. Clare of Assisi; Catherine of Siena; mediaeval saints; female spirituality; Eucharist; anorexia