Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The Poet at the Teacher's Desk: W.H. Auden on Education, Democracy and Humanity
Autoři: Vít Ladislav
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Prague Journal of English Studies
Strana od-do: 27-43
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Básník za katedrou: W.H. Auden o vzdělání, demokracii a lidskosti Na počátku své básnické kariéry ve třicátých letech W.H. Auden vyučoval v několika soukromých školách. Později přednášel v řadě vdělávacích institucí a dokonce se v 50. letech vrátil do Oxfordu, své alma mater, aby se tam stal profesorem poezie. Tyto praktické zkušenosti Audenovi umožnily zhodnotit britský meziválečný vzdělávací systém, jeho nedostaky a společenskou funkci. Tento článek proto nechává stranou Audenovo básnické dílo a soustředí se na jeho prózu s cílem zmapovat Audenovy názory na obsah, strukturu, poslání a roli vzdělávání ve společnosti. Cílem je také představit Audenovo znepokojení napětím mezi utilitářským a humanistickým rozměrem vzdělávacího procesu. Na obecnější úrovni se tato práce zabývá vztahem, který Auden spatřoval mezi vzděláním, demokracií, lidskostí a schopností poezie "vyjasňovat" nepochopené. Wystan Hugh Auden; vzdělání; lidskost; demokracie; fašismus
eng The Poet at the Teacher's Desk: W.H. Auden on Education, Democracy and Humanity In the 1930s W.H. Auden taught at several public schools in Britain while simultaneously embarking on his poetic career. Later in life, he lectured at various educational institutions and returned to Oxford, his alma mater, in the 1950s as Oxford Professor of Poetry. His experience of teaching allowed Auden to reflect upon the pitfalls of Britain’s interwar educational system and its social function. Therefore, this article diverts attention from the prevailing scholarly focus on Auden’s poetry to his critical prose in order to examine the poet’s concerns about the content, purpose and role of education in society, his views on the structure of the educational system and disquiet about the tension between the utilitarian and humanistic dimensions of the educational process. At a more general level, the paper points out the relation that Auden maintained existed between education, democracy, humanity, art and the “crystallizing” power of poetry. Wystan Hugh Auden; education; humanity; Democracy; Fascism