Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Writing Personal Trauma in Young Adult Fiction: Benjamin Zephaniah’s Refugee Boy and Siobhan Dowd’s Solace of the Road
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: American and British Studies Annual
Strana od-do: 90-100
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Individuální trauma v literatuře pro mládež: Refugee Boy Benjamina Zephaniaha a Solace of the Road od Siobhan Dowd Článek se věnuje problematice zachycení a ztvárnění traumatu v románech pro dospívající. Ačkoliv se velká část literatury o traumatu věnuje traumatu historickému (či kolektivnímu), jako je například Holocaust, některá díla o dospívání se věnují rovněž traumatu osobnímu či individuálnímu, jako je ztráta, opuštění rodiči, týraní, zneužívání, ap. a jejich vlivu na formování jedince. Na dvou příkladech současné britské prózy článek ukazuje, jak v nich autoři o těchto tématech pojednávají a jaké k tomu využívají literární prostředky. Zamýšlí se rovněž nad samotnou kategorií "young adult literature" a nad pojmem "cross-over" a jak se k oběma dílům vztahují. trauma; román o dospívání; britská literatura pro mládež; fenomén crossover; Benjamin Zephaniah; Refugee Boy; Siobhan Dowd; Solace of the Road
eng Writing Personal Trauma in Young Adult Fiction: Benjamin Zephaniah’s Refugee Boy and Siobhan Dowd’s Solace of the Road In recent decades, the findings of trauma studies have been used in analyzing literary texts depicting trauma. While most critical attention is devoted to so-called historical or collective trauma (such as the Holocaust) and its long-time effects on survivors, there are novels, particularly coming-of-age novels, addressing complex issues of personal trauma. Analyzing Benjamin Zephaniah’s Refugee Boy (2001) and Siobhan Dowd’s Solace of the Road (2009), this paper centers on personal (individual) trauma such as loss, child abuse and/or abandonment, and on traumatic memory in connection with identity formation of a teenage protagonist. It also deals with the textual means of writing trauma and reflects on the category of young adult literature under which both novels were marketed, arguing why Zephaniah’s novel fits the category while Dowd’s can be seen as a crossover novel. trauma; coming-of-age novel; writing trauma; young adult novel; crossover novel; Benjamin Zephaniah; Refugee Boy; Siobhan Dowd; Solace of the Road