Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

An der Schwelle der Romantik
Autoři: Jaklová Helena
Rok: 2016
Druh publikace: odborná kniha
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Na prahu romantismu Vědecká monografie psaná v německém jazyce nabízí vhled do konceptů umění v německé literatuře kolem roku 1800. Ukazuje, jak na kulturní tradice osmnáctého století navazuje mladá generace romantických umělců na začátku století devatenáctého. Autorka naznačuje, že z kořenů racionalistického chápání světa povstalo idealistické nazírání prostředí, ve kterém se pohybuje umělec. Z toho je patrné, že obě perspektivy mají společný základ. Jejich prolínání v tomto přechodném období je tématem celé práce. Studie nabízí celostní pohled na problematiku postavení umělce ve společnosti. Na úvahy společensko-historického i hudebně-teoretického charakteru navazují rozbory zčásti méně známých literárních textů německých autorů Johanna Friedricha Reichardta, Wilhelma Heinricha Wackenrodera, Ludwiga Tiecka a Karla Philippa Moritze z přelomu osmnáctého a devatenáctého století. německý romantismus, umění, literatura, hudba, náboženství, emancipace umělce, diletantismus, virtuozita, komercializace umění, A. Schopenhauer, K. Ph. Moritz, J. W. Goethe, J. F. Reichardt, Wackenroder/ Tieck
eng On the Threshold of Romanticism The scientific monograph, written in German, offers an insight into the concepts of art in German literature around 1800. It shows how the cultural traditions of the eighteenth century were followed by the young generation of romantic artists of the early nineteenth century. The author indicates that the idealistic perception of the environment, surrounding the artist, rose from the roots of the rationalist view of the world. It is evident that both perspectives have a common basis. Their blending in this transition period is the topic of the whole book. The study provides a holistic view of the issue of the status of the artist in society. The reasoning of socio-historical and musical-theoretical character is followed by the analyses of partly lesser-known literary texts of German authors from the turn of the eighteenth and nineteenth centuries − Johann Friedrich Reichardt, Wilhelm Heinrich Wackenroder, Ludwig Tieck and Karl Philipp Moritz. German Romanticism, art, literature, music, religion, emancipation of artist, dilettantism, virtuosity, commercialization of art, A. Schopenhauer, K. Ph. Moritz, J. W. Goethe, J. F. Reichardt, Wackenroder / Tieck