Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Diverse pronunciation results elicited by means of three different test types
Autoři: Ivanová Jaroslava
Rok: 2015
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Learner Corpora and English Acquisition
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 37-46
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Rozdíly ve výsledcích ve výslovnosti způsobené různými typy testů Kapitola uvádí index obtížnosti chyb ve výslovnosti šesti hlásek s tím, že nejproblematičtější je pro české studenty výslovnost velární nazály na konci slova, realizace znělých souhlásek /d, g/ na konci slova, výslovnost otevřené přední samohlásky a redukované středové samohlásky. Kromě toho v průměru většina českých studentů měla méně obtíží ve výslovnosti sledovaných hlásek v případě četby izolovaných slov než při četbě souvislého textu a nejvíce obtíží ve spontánním mluveném projevu. osvojování v angličtině; anglické výslovnostní segmentální jevy; různé typy testů
eng Diverse pronunciation results elicited by means of three different test types The purpose of this chapter is to evaluate the level of difficulty of three different tests aiming to elicit pronunciation data focusing on English segmental features such as the front open vowel ash (apple), the weak central mid vowel schwa (again), the voiced and voiceless dental fricatives (then, threw), the bilabial approximant (away), the velar nasal (long), and the pronunciation of word-final voiced consonants (bag) and (bed). Three different recordings obtained from 112 students of English from 3 Czech universities were analysed. The difficulty index (pi), which tells us the percentage of test takers whose answers are correct (Bachman 2004, 140), is chosen as a viable option. The overall average percentage for three different tests are correlated (paired t-test). So far analysed data provided by 112 students in autumn 2013 suggest that overall Czech learners receive lower success score for a read continuous text than for a carefully pronounced list of words, which is confirmed by other researches with respect to Czech learners, although there seem to be differences if we take into account individual phonemes, e.g. the word-final voiced consonant /d/. English acquisition; English segmental features; different test types