Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Motivation in language learning: Focus on individual learners´ stories
Autoři: Černá Monika
Rok: 2015
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Learner Corpora and English Acquisition
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 143-160
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Motivace v učení se jazykům: individuální příběhy učení pod drobnohledem Výzkumně orientovaná studie se zabývá dvěma aspekty motivace v procesech učení se cizímu jazyku, a to její dynamickou povahou a proměnlivostí v čase. Usiluje o zachycení změn v motivaci učit se angličtinu v případě tří studentů, a to v dlouhodobém časovém horizontu a v různých kontextech učení. Z analýzy jednotlivých příběhů učení vyplynulo, že každý jedinec prochází různým počtem odlišných motivačně transformačních epizod (např. proces vyspívání, postupně se zvyšující zájem o angličtinu, nová životní fáze, zvnitřnění externích cílů, demotivace a nové nabytí motivace), které se liší strukturou motivačních zdrojů. angličtina; učení se jazykům; motivace; motivačně transformační epizody; studentské biografie
eng Motivation in language learning: Focus on individual learners´ stories The research-based chapter is focused on motivation. The perspectives and approaches that have been adopted to investigate motivation have changed since the introduction of Gardner and Lambert’s social psychological construct of integrative motivation in the 1970s. This chapter presents a study, which is a part of a larger research project. It focuses on two aspects of language learning motivation, its dynamic nature and temporal variation, while applying a process-oriented approach. The chapter uncovers the temporal progression of language learner motivation over a long period of time. The respondents are Czech learners of English enrolled in English language teacher education programmes at three universities in the Czech Republic. On the basis of quantitative data obtained through a questionnaire, respondents for narrative interviews were selected. The interviews elicited the qualitative data, i.e. the respondents’ own accounts of their English language learning experience. The biographies of three selected learners were analysed with the aim of uncovering the dynamicity of individual learners’ motivation and its fluctuations resulting from changing contexts. English; language learning; motivation; motivational transformation episodes; learner biography