Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Realismus a moralismus v díle Emanuela Rádla
Autoři: Hejduk Tomáš
Rok: 2014
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Filosofický časopis
Název nakladatele: Filosofický ústav AV ČR
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 387-402
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Realismus a moralismus v díle Emanuela Rádla V rozboru Rádlovy Útěchy z filosofie ukazuji, že nejde o dílo, ve kterém už nemocí a dobou zmožený Rádl pouze moralizuje, nýbrž že i zde nadále drží napětí plnou jednotu mezi pozemskou realitou, jíž vládne život sám, a abstraktní morálkou, která stojí na filosofických teoriích a systémech. Ačkoli mnohé teze a koncepty vypadají jako typicky morální přístup k životu („morální řád“), v textu se vždy objevují vyvažující „realistické“ teze (život sám, jedinec). Vyváženost mezi věcným a morálním přístupem k lidskému životu vidím jako základní argument pro Rádlovu příbuznost Sókratovi spíše než Platónovi (v duchu zpracování rozdílnosti Sókrata a Platóna ve Věčnosti a dějinnosti polemizuji s Patočkovým „platonickým“ výkladem Rádla). Emanuel Rádl;Útěcha z filosofie;Jan Patočka;realismus;moralismus
eng Realism and moralism in the work of Emanuel Rádl An analysis of Rádl´s Útěcha z filosofie (The Consolation of Philosophy) reveals it to be a work in which Rádl, ailing and overcome by events, resorts to mere moralising. It is my view that, even here, he maintains the full dynamic unity of wordly reality, which governs life itself, and abstract morality, which is supported by philosophical theories and systems. Despite the fact that many theses and concepts in the Consolation give the impression of a stereotypical moralising of life ("The Moral Order"), we always find in the text, alongside these themes, counterbalancing realist theses (life itself, the individual). I understand this balance between concrete and a moral approach to human life as the principle reason for treating Rádl as closer to Socrates than to Plato (on the basis of the conception of the difference between Socrates and Plato in "Eternity and Historicity", I take issue with Patočka´s "Platonic" interpretation of Rádl). Emanuel Rádl;The Consolation of Philosophy;Jan Patočka;realism;moralism