Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Re-examining Communalism
Autoři: Pathan Sufiya
Rok: 2014
Druh publikace: ostatní - článek
Název zdroje: Pragmata: Journal of Human Sciences
Název nakladatele: Tumkur University
Místo vydání: Tumkur
Strana od-do: 77-84
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Přezkoumávání komunalismu Krátká historická anekdota vyvolává zvědavost ve vztahu k otázce, co to znamená být "komunální". Muslimský cestovatel ze 14. století Ibn Battuta popsal, jak muslimové nesdíleli s "nevěřícími" nádoby na jídlo ani na vodu, nesměli se k sobě ani přibližovat a když muslimové procházeli, museli stát nevěřící stranou. Z jeho vyhodnocení vyplývá, že s muslimy v Malabaru bylo zacházeno s úctou, ale soudobé záznamy ukazují, že tam byla přinejmenším diskriminace a předsudky. Jak lze rozumět tomuto rozporu? Tato anekdota představuje záhadu v našem rozumění kumunalismu... Kommunalismus, koloniální historiografie, náboženský antagonismus
eng Re-examining Communalism A short historical anecdote provokes some curiosity in relation to the question of what it means to be ‘communal’. Ibn Battuta, a 14th century Muslim traveller described how Muslims and ‘infidels’ did not share water or food or indeed much proximity, the infidels taking care to stand aside when Muslims were passing and not sharing the same vessels to eat or drink. Yet, his assessment of this situation was that the Muslims were treated with “honour” in the Malabar where contemporary views would see, at the very least, “discrimination” or “prejudice”. How does one understand this difference in assessment? This anecdote poses a puzzle to our understanding of ‘communalism’. We seem to have treated the idea as so self-evidently an apt description of our society or polity that we have never really examined the foundations of this idea. In order to understand how Ibn Battuta’s assessment can differ so widely from our own, we must reconstruct the bases of this assessment or the framework of assessment from which the charge of ‘communalism’ emerges. This essay seeks to uncover that framework of assessment at least partially. A much longer historical reconstruction is required, but the essay does provide, through a reconstruction of the beginnings of the charge of ‘communalism’, enough reason to reassess our hitherto uncritical acceptance of this concept. Communalism, colonial historiography, religious antagonism