Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Soulad hudby a slova jako přirozená součást vnitřního harmonického života člověka v pojetí Jana Amose Komenského
Rok: 2014
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Idea harmonie v díle Jana Amose Komenského
Název nakladatele: Pavel Mervart
Místo vydání: Červený Kostelec
Strana od-do: 125-134
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Soulad hudby a slova jako přirozená součást vnitřního harmonického života člověka v pojetí Jana Amose Komenského Kapitola si klade za cíl poukázat na ne příliš často zmiňovaný význam Komenského pro pojetí hudby jako prostředku k dosažení vnitřní harmonizace člověka. Komenský dává přednost hudbě vokální, jejíž nedílnou součástí je vazba textu a melodie. Klade důraz na přirozené a citlivé spojení slov a hudby na základě logického rytmicko-melodického principu tak, aby text a melodie byly v souladu jak z hlediska obsahu (smyslu), tak i z hlediska formy (jazykových a hudebních prostředků). Nejobsáhlejším souborem hymnografické činnosti Komenského je jeho Kancionál, který byl vydán r. 1659 v Amsterodamu. Kancionál vybavil obšírnou a velmi podrobnou čtyřdílnou předmluvou, v níž věnoval pozornost dějinám a problematice duchovní písně, její poetice a způsobu její interpretace. Duchovní píseň považuje za projev náboženského citu i prostředek pro pozvednutí zpěvnosti lidu. Ve slově umocněném hudbou vidí zdroj vnitřní duchovní síly. Řád hudby úzce spojuje s řádem a harmonií celého světa. hudba; slovo; harmonie; kancionál; řád; duchovní píseň
eng The Harmony of Music and the Word as a Natural Part of a Person’s Inner Harmonic Life in the Concept of John Amos Comenius The aim of this chapter is to draw attention to the infrequently mentioned importance to Comenius of the concept of music as a way in which a person can achieve inner harmonisation. Comenius prefers vocal music, in which text and melody are inseparably linked. He emphasises the natural and sensitive connection of words and music on the basis of a logical rhythmical-melodic principle so that text and melody are in harmony from the point of view both of content (meaning) and of form (linguistic and musical means). The most comprehensive hymnographic system of Comenius is his Hymnal, published in 1659 in Amsterdam. He equipped the Hymnal with a lengthy and highly detailed four-part preface in which he focused on the history of the hymn and connected issues, its poetics, and the method of its interpretation. He considers the hymn to be a manifestation of religious feeling and a means of enhancing people’s melodiousness. He sees a source of inner spiritual power in the word empowered by music. The order of music is closely linked with the order and harmony of the whole world. music; word; harmony; hymn-book; order; religious song