Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Tak daleko, tak blízko: k vybraným formám propojení mezi soukromými a veřejnými vysokými školami
Autoři: Dvořáčková Jana
Rok: 2013
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Aula
Název nakladatele: Centrum pro studium vysokého školství
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 3-19
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Tak daleko, tak blízko: k vybraným formám propojení mezi soukromými a veřejnými vysokými školami Soukromé vysoké školy a veřejné vysoké školy bývají v České Republice nezřídka vnímány jako dva rozdílné a oddělené světy, které svým studujícím poskytují vzdělání odlišné úrovně. Cílem tohoto textu, který vychází z etnografického výzkumu prováděného na jedné soukromé vysoké škole a čtyřech veřejných, je poukázat na to, že za fasádou odlišnosti panují vícečetné vztahy propojení a spříznění. Cílem textu je analyzovat zejména čtyři z nich: fenomén ?létajících profesorů?, toky vědění a jejich důsledky pro překryv vzdělávacích obsahů, toky služeb v podobě praktik nostrifikace diplomů a toky výzkumných kapacit. Jak tyto příklady ukazují, konstelace uvnitř systému českého vysokého školství, zejména akreditační podmínky a v nich ztělesněné personální požadavky na garanty studijních programů a na výzkumné výsledky, podmiňují závislost soukromých škol na veřejných školách a jejich lidských zdrojích. Jakkoli tento vztah závislosti napomáhá individuálním akademikům z veřejných škol zvyšovat vlastní příjmy, ústí zároveň v jejich přetížení, čímž ohrožuje jejich výkon na domovských institucích. Jak nicméně ukazuje příklad institucionálního partnerství veřejné a soukromé školy, tato závislost může veřejným školám napomáhat generovat externí příjmy. soukromé vysoké školy; létající profesoři; akreditační standardy; etnografie
eng Faraway, So Close: On Selected Forms of Interconnectedness between Private and Public Universities In the Czech Republic, there is a persistent tendency to conceive private institutions of higher education and public universities as being fundamentally different and separate, even to the extent that they provide education at almost incommensurable levels. The aim of this paper, based on an ethnographic study of one private school and four public university departments, is to demonstrate that behind this facade of difference, there are many forms of interconnection and exchange between private and public schools. This paper predominantly analyses the following aspects of interconnectedness: the phenomenon of ?flying professors?, flows of knowledge and their effects on overlaps of educational content, diploma nostrification services and flows of research capacities. It is argued that the arrangements of the Czech system of higher education, especially accreditation conditions in terms of personal and research requirements, promote dependence of private schools on public universities and their human resources. Although this dependence helps individual academics from public universities to raise their (generally low) income levels, these parallel engagements result, on the other hand, in work overload, and thus threaten the quality of their performance at their home institutions. Nevertheless, as the case of institutional partnership between public and private schools in our research shows, this dependence can also contribute to the generation of external revenues for public universities. private higher education; flying professors; accreditation standards; ethnography