Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Mandejský rituál „předání roucha“ (ahaba d-mania)
Autoři: Gebelt Jiří
Rok: 2012
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Pantheon
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 1-24
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Mandejský rituál „předání roucha“ (ahaba d-mania) Sbírka textů s názvem „Tísic a dvanáct otázek“ (Alp trisar šuialia) obsahuje dvě verze textu s názvem „Rána a léčení“ (mhita uasuta). „Ránami“ jsou zde myšleny různé omyly, neúmyslná provinění, označovaná rovněž jako hříchy, většinou rituální povahy. Asuta (či v plurálu asauata) znamená “uzdravení”, čímž je myšlena náprava uložená za dané pochybení. Jedním z takových pochybení, které zabraňuje duši v návratu do říše Světla, je i situace, kdy Mandejec zemře, aniž by na sobě měl předepsané rituální roucho. Nápravou (asuta) je provedení rituálu s názvem „Předání/udělení roucha“ (Ahaba d-mania), během něhož zemřelého zastupuje tzv. napaqa. Pohlavím a věkem musí napaqa odpovídat osobě zemřelého, ženatý/vdaná zastupuje ženatého/vdanou atp. Byl-li zemřelý knězem, dostává napaqa nejen nové rituální roucho a věnec (klila), ale rovněž kněžské insignie: hůl z olivovníku (margna), pečetní prsten (esiqta) a korunu (taga). V odborné literatuře existuje pouze popis tohoto rituálu od lady Drowerové, který zachycuje praxi ve 30. letech 20. stol. Předložený text je tak s velkým časovým odstupem teprve druhým vylíčením rituální praxe na základě vlastních terénních výzkumů a vůbec prvně popisuje provedení rituálu v diaspoře - tj. mimo území Íránu a Iráku. Záměrem je ukázat, že navzdory krizi a radikálním změnám, jimiž mandejství prošlo ve 20. stol., má komunita v exilu možnost navrátit se k platnému provádění rituálů, i když za cenu improvizace vynucené absencí výše postaveného kněze (ganzibra), jehož přítomnost předpisuje příslušný rituální text. Popis vychází z rituálu pozorovaného běhěm svátku Paruanaiia v Austrálii roku 2007. Rituál je vyložen v souvislostech mandejské soteriologie, která jej dle autora teprve činí srozumitelným. Pozornost je věnována především těm mytologickým pasážím, v nichž je duše navracející se vzhůru do říše Světla oděna do „dobrého čistého roucha“ (ṭarṭabunia ṭabia dakiia). rituál; rituální hostina; gnóze; Mandejci; terénní výzkum; soteriologie
eng The Ahaba d-mania ritual A collection of Mandaean texts called The Thousand and Twelve Questions ( Alp trisar šuialia) contains two versions of the text Wound and Healing (mhita uasuta). „Wound“ means an error or an unintended offence or even a sin, especially a sin of a ritual nature. Asuta (plural asauata) means „Healing” and thus denotes adjustment meted out for a mistake. One such mistake that prevent a soul to return to the Realm of Light is a situation when a Mandaean dies without wearing prescribed ritual garment. To cure (asuta) the situation is to perform a ritual called „Bestowal of garments“ (Ahaba d-mania). During the ritual a deceased is represented by so called „departing soul” or „dying person” (napaqa); gender, age and marital status of the napaqa must agree with gender, age and marital status of the deceased person. If the deceased was a priest, the napaqa receives not only new ritual garment and a myrtle wreath (klila) but also priestly insignia: a staff of olivewood (margna), a sealing ring (esiqta) and a crown (taga). In scholarly literature there is only one description of this ritual – a description that was written down by Lady Drower in 1930s. The text presented here is, after a long period, only second depiction of this ritual based on author´s own field research and a first one that describes the ritual in diaspora – i.e. outside of Iran and Iraq. The author purports to show that, despite crisis and radical changes that Mandaeans experienced in the 20th century, the exile community still has an opportunity to return to valid ritual performance although at the cost of improvisation imposed by the absence of a head priest (ganzibra) whose presence during the ritual is prescribed in the respective ritual text. Description of the rite is based on the rite celebrated during the Paruanaiia feast in Australia in 2007. ritual; ritual meal; gnosticism; Mandaeans; field work; soteriologie