Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Smithův pluralismus v kritice Harolada A. Netlanda a Alvina Plantingy
Autoři: Mrázek Miloš
Rok: 2007
Druh publikace: ostatní - přednáška nebo poster
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Smithův pluralismus v kritice Harolada A. Netlanda a Alvina Plantingy Téma příspěvku na mezinárodní konferenci pořádané v rámci řešení grantu GA ČR 401/06/1774 "Přínos W. C. Smithe pro teorii a praxi dialogu monoteistických náboženství v ČR". Příspěvek nahlíží na Smithovo dílo očima jeho kritiků z tábora apologetů evangelikálních misijních aktivit, konkrétně filosofů H. A. Netlanda a A. Plantingy. Oba využívají metod analytické filosofie k obhajobě tradičních biblických pozic křesťanské teologie včetně exkluzivismu (příp. partikularismu) ve vztahu k jiným náboženstvím. V centru jejich kritiky je námitka, že Smithova pluralistická pozice s jejím pojmem osobní pravdy a tvrzením, že exkluzivismus je morálně nepřijatelný, je logicky neudržitelná. Plantinga tvrdí, že každý diskurs je esenciálně exkluzivistický v tom smyslu, že jeho tvrzení vylučují své kontradiktorní opaky. Ale tato exkluzivistická pozice pozice - jak zdůrazňuje Netland - nebrání evangelikálům být tolerantní v politickém či sociálním smyslu a účastnit se mezináboženského dialogu. V něm však konfliktní pravdivostní nároky nesmějí být opomíjeny. Smyslem příspěvku nebylo vstupovat do této diskuse, ale pouze ji představit. Náboženský pluralismus Mezináboženský dialog Smith, W. C. Netland, H. A. Plantinga, A.
eng Smith´s Pluralism in the Critique of Harold A. Netland and A. Plantinga The concern of this article is pluralistic theology of W. C. Smith through the eyes of its critics from the camp of apologetics of Evangelical missionary activities. This camp is represented here by two current philosophers H. A. Netland and A. Plantinga. Both use their philosophical inquiry for the apologetics of traditional Christian positions including exclusivist attitude towards other religions. In the centre of their criticism is an objection, that Smith´s pluralistic position with its concept of personal truth and with its claim, that exclusivism is morally unacceptable, is logically incoherent. Netland argues that it is impossible to separate personal and propositional truth in theological discourse. Plantinga says, that every discourse is essentially exclusivist in the sense, that each position ? including the pluralistic one ? excludes its contradictory opposite. But the exclusivist theology ? as Netland is stressing ? does not hinder Evangelicals from being tolerant in the political or social sense and from being involved in the interfaith dialogue. But conflicting truth claims must be in the centre of genuine dialogue. Religious Pluralism Interfaith dialogue Smith, W. C. Netland, H. A. Plantinga, A.