- Pojem didaktika a vysvětlení souvislostí mezi pojmy: výchova, vzdělávání, vzdělání, vyučování, učení. Příprava učitele na vyučovací hodinu.
- Charakteristika forem vzdělávání. Učení a jeho druhy. Vztah mezi vyučováním a učením.
- Dokumenty upravující pravidla pro vyučování na středních školách. Problematika standardizace učiva. Principy organizace výuky v Národním programu rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) z roku 2001.
- Cíle vyučování, obsah výuky, učební plán a osnovy z hlediska potřeb učitele a žáků. Pojetí RVP. Smysl tzv. klíčových kompetencí.
- Proces osvojování si vědomostí a jeho řízení. Druhy vědomostí. Sebereflexí metody z hlediska žáků.
- Druhy dovedností a řízení procesu jejich osvojování. Postoje a kompetence.
- Podpora a využití aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků ve vyučování. Charakteristika, stupně, typy.
- Didaktické principy z hlediska tradičního a moderního pojetí didaktiky.
- Problematika pedagogické interakce. Smysl a funkce verbální a neverbální komunikace ve vyučování.
- Proces ověřování porozumění vyučovací látce. Funkce a vlastnosti otázek. Typy otázek a techniky kladení otázek.
- Metody a formy výuky. Typy a druhy metod. Efektivita forem výuky.
- Aktivizující metody výuky. Využitelnost alternativních metod a forem výuky. Pojetí individualizace pedagogického procesu.
- Cíle, principy a smysl hodnocení úspěšnosti žáků. Hodnocení formativní a sumativní. Zásady klasifikace a slovního hodnocení. Spravedlivost hodnocení.
- Cíle a principy ústního zkoušení žáků. Role atmosféry a vnějších vlivů na výkon žáka.
- Problematika písemných zkoušek. Didaktické testy a zásady jejich tvorby. Funkce a role výstupního hodnocení (maturita).
- Organizace vyučování . Základní typy vyučovacích jednotek. Struktura vyučování. Spolupráce s externími institucemi ve vyučování.
- Učební pomůcky. Tvorba, druhy, funkce a zásady jejich využití. Efektivní nástroje ve vyučování.
- Klima školy a třídy a atmosféra vyučovací hodiny. Vnější a vnitřní vlivy, hodnocení úrovně klimatu a atmosféry.
- Motivace žáků ve vyučování. Role a funkce komunikace se žáky ve vyučování.
- Týmová spolupráce učitelů ve vyučování. Role a funkce humoru ve výuce.