Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Štuková výzdoba zámku v Rokytnici nad Orlicí a její emblematické zdroje.
Autoři: Panoch Pavel
Rok: 2007
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Muzejní a vlastivědná práce: Časopis společnosti přátel starožitností
Název nakladatele: Národní muzeum
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 189-200
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Štuková výzdoba zámku v Rokytnici nad Orlicí a její emblematické zdroje. Příspěvek se zabývá rozborem ikonografie štukové dekorace tzv. Anenského sálu na zámku v Rokytnici v Orlických horách. Námětově pozoruhodnou skladbu výzdoby, která pochází ze závěru 17. století, uvádí do souvislostí s humanistickou recepcí antické literární vzdělanosti a s dobovými emblematickými atlasy holandské provenience, které pro ni poskytují pravděpodobné předlohy. Výzdobný program sálu interpretuje jako jinotajné znázornění životního kréda tehdejšího majitele zámku - slezského aristokrata, hraběte Kryštofa Václava Nostitze (1648-1712), které se vztahovalo k povinnosti zachování kvality a charismatu rodové Virtutis. Výzdoba reprezentativní prostory rokytnického zámku tímto způsobem reagovala na dobově oblíbené didakticko-eticko-moralistní dekorace, uplatňované na aristokratických sídlech v západní Evropě. Barokní umění, emblematika, ikonografie ctností, České země
eng Stucco Decoration of the Castle at Rokytnice nad Orlicí and its Emblematic Origin The paper deals with analysis of the iconography of the stucco decorations of so called Anenský hall at the castle in Rokytnice in Orlické hory. Remarkable track decoration of the topic, which comes from the end of the 17th century, states in the context of the humanistic reception of ancient literature and contemporary education by emblematic atlases of Dutch provenance, which were probably the follow-copy to it. Decorative program of hall can be interpreted as a representations of the former Chateau owner credo ? (Silesian aristocrat, Count Christopher Wenceslas Nostitz 1648-1712), which was covered the obligation to maintain the quality, charisma and virtutis of family. Decoration of representative areas castle in Rokytnice in this way responds to in that time-popular-ethical-didactic ethical decorations, applied to aristocratic houses in Western Europe. Baroque Art, Emblematic, Iconography of Virtues, Czech Lands