Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Rozmanitost kultur a jednota vědy
Autoři: Prázný Aleš
Rok: 2007
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Multikuturní výchova
Název nakladatele: Univerzita Karlova v Praze
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 123-128
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Rozmanitost kultur a jednota vědy Problém rozmanitosti kultur se ukazuje v kontextu univerzální vědotechniky. Instrumentální rozum proniká mnohými kulturami a spolupůsobí při krizi kultur; krize se týká i samotné vědy, která ji způsobila. Věda se ukazuje jako zvláštní forma racionality, která vychází původně z antického Řecka. Překročila jeho prostor a stala se globální silou, která vystavuje kultury novým úkolům naučit se žít s touto racionalitou. Tento úkol je pro mnohé kultury otázkou další existence. Zdá se, že tato otázka přesahuje i všechny etické úvahy o vzájemném respektu kultur. Problematické je též to, že tuto otázku si klade zejména civilizace západní, která po dlouhá staletí určovala ráz té racionality, která uvedla lidstvo do vědeckotechnické éry. Filosofie, výchova, vzdělávání, kultura, identita, dialog, hodnoty
eng Cultural Diversity and Unity of Science The anthropological mutation caused by science, characteristic for modern man, means that he is capable of knowing about diverse value systems and, above all, that this knowledge itself presupposes a new structure of reality. People are brought up in a new universality of science that always offers its manipulative scopes for problem solving. This means not only new tasks for scientists, but also a new appeal for education; man has to recognize his own situation as a challenge to take on explicit responsibility for his own home and language. We have come to know this transformation as cultural globalization, which confronts man not only with worldwide cultural customs, but elicits new dialogue with others and with his own traditions. That education should not only be based in transmission of exercisable competences becomes evident in this situation, but in particular also means developing the assumption of our instrumental activities ? such as understanding and respecting others (individuals and cultures). Philosophy, Education, Culture, Identity, Dialogue, Values