Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Jak převýchova vede ke správné pravdě a lásce vítězící nad lží a nenávistí?
Autoři: Rýdl Karel
Rok: 2024
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Križovatky XII. Prevýchova ako dialóg : recenzovaný sborník príspevkov z medzinárodnej konferencie
Název nakladatele: Diagnostické centrum
Místo vydání: Bratislava - Záhorská Bystrica
Strana od-do: 101-108
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Jak převýchova vede ke správné pravdě a lásce vítězící nad lží a nenávistí? Cílem sdělení je poukázat na využití pravdivých sdělení a jednání v oblasti převýchovy dětí různých věkových kategorií. Poukážeme na jevové shody pojmů „výchova“ a „indoktrinace“ a jejich podstatné rozdíly v teorii a praxi společenského vývoje. Pozornost je věnována problematice obsahu vzdělávání a indoktrinačním snahám v oblasti školství, kde je poukázáno na nevhodnost výukových metod a forem bez rozdílností pojetí vědy a víry vůči světu a společnosti. Text je uzavřen poznámkami k pojmu „pravda“, kde je věnována pozornost pojetí jeho absolutní platnosti na straně jedné a stálé relativnosti z hlediska vývoje na straně druhé. Nebezpečí manipulace při (re)socializaci dítěte tkví s prosazováním jednoho tvrzení na úkor tvrzení jiných. Takové nebezpečí lze snižovat chápáním relativnosti pojmu pravda pomocí např. Komenského chápáním pravdy. (pře)výchova; vzdělávání; indoktrinace; manipulace; pravda; lež; věda; víra
eng How the Resocialization (Re-education) holds for the right and winning Truth and Love overcomes lie and hate The aim of the paper is to highlight to use of truthful messages and actions in the (re)education of children at different ages. We will point out of phenomenal correspondences between the concept of „education“ and „indoctrination“ and their essential differencies in the theory and practice. Attention is paid to the issue of the content of education and indoctrination efforts in the field of education, where the inappropriateness of teaching methods and forms without taking advantages of the differencies in the conception of science and faith towards the world and society is pointed out in particular. The text concludes with remarks on the notion of „truth“, where attention is paid to the notion of its absolute validity on the one hand and its constant relativity in terms of development on the other. The danger of manipulation in the (re)socializaiton of a child lies in the promotion of one claim at the expense of others. Such a danger can be reduced by understanding the relativity of the concept of truth through, for example, Comenius´understanding of truth. (re)education; cultivation; indoctrination; manipulation; truth; lie; science; religion