Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Výchova a indoktrinace: jevové shody a podstatné rozdíly
Autoři: Rýdl Karel
Rok: 2024
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Edukace bez indoktrinace
Název nakladatele: Pavel Mervart
Místo vydání: Červený Kostelec
Strana od-do: 39-49
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Výchova a indoktrinace: jevové shody a podstatné rozdíly Cílem příspěvku je poukázat na jevové shody a podstatné odlišnosti mezi pojmy „výchova“ a „indoktrinace“. Pozornost je věnována indoktrinačním a manipulačním snahám v oblasti povinného kurikula, socializaci žáků a školství obecně, s důrazem na nevhodnost řady stále využívaných metod a forem práce podporující pasivitu žáků. Autor se dále věnuje problematice přístupů vědeckého a nevědeckého ve výuce, zejména přírodních věd. Text je uzavřen poznámkami k pojmu „pravda“ z hlediska absolutnosti či relativnosti jejího chápání. Autor se přiklání k pojetí pojmu „pravda“ podle Komenského. Výchova; jevová shoda a podstatová rozdílnost; indoktrinace; manipulace; věda a víra; pravda; Komenský
eng Education and Indoctrination: Phenomenological Similarities and Fundamental Differences The aim of this paper is to highlight the phenomenological similarities and fundamental differences between the concepts of "education" and "indoctrination." The paper examines indoctrinatory and manipulative efforts within compulsory curricula, student socialisation, and the education system more broadly, with a particular focus on the continued use of certain outdated methods and teaching approaches that foster student passivity. The author further explores the contrast between scientific and non-scientific approaches in teaching, particularly in the natural sciences. The paper concludes with reflections on the concept of "truth" and its interpretation as either absolute or relative, with the author aligning with Comenius’s understanding of truth. education; phenomenological similarity; fundamental differences; indoctrination; manipulation; science and faith; truth; Comenius