Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Respekt k rozmanitosti v rané péči/intervenci v České republice a Arménii
Rok: 2023
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Respekt k rozmanitosti : sborník textů z XX. ročníku mezinárodní vědecké konference Hradecké dny sociální práce
Název nakladatele: Gaudeamus
Místo vydání: Hradec Králové
Strana od-do: 114-121
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Respekt k rozmanitosti v rané péči/intervenci v České republice a Arménii Rozmanitost má aktuálně pro společnost a lidský rozvoj pozitivní dopady, jako je obohacování kultur, inovace, růst a vytváření inkluzivních prostředí. Respektování a podpora rozmanitosti přispívá ke vzniku komplexní a otevřené společnosti, která využívá bohatství zkušeností a perspektiv různých jednotlivců. Pokud zúžíme referenční pole problematiky na oblast rané péče /intervence, pak respekt k rozmanitosti v rané péči a intervenci je klíčovým prvkem pro dosažení úspěšných výsledků ve prospěch dětí s postižením raného věku a jejich a rodin. Pohled na respekt k rozmanitosti a jeho praktiky se liší v závislosti na kultuře, tradicích a společenských normách v jednotlivých zemích. Z tohoto důvodu popisujeme v rámci srovnávací studie systém rané péče/intervence v České republice a Republice Arménii. Metodologicky odborný text představuje komparativní analýzu přístupů ve jmenovaných politicky, ekonomicky, kulturně a sociálně odlišných zemích v konkrétní tematické oblasti rané péče/ intervence, využita je také analýza dokumentů, pozorování a vlastní praxe autorky. Cílem textu je komparovat systémy rané péče/intervence s akcentem na respektování rozmanitosti cílové skupiny dětí raného věku s postižením a jejich rodin a poskytnout klíčová zjištění, silné stránky a omezení a zároveň nabídnout vhled do důsledků pro politiku a praxi rané péče/intervence. Raná péče/intervence; rodina; dítě raného věku; Česká republika; Arménie; rozmanitost
eng Respect for diversity in early care/intervention in the Czech Republic and Armenia Diversity currently has positive impacts on society and human development, such as cultural enrichment, innovation, growth and the creation of inclusive environments. Respecting and promoting diversity contributes to the emergence of a comprehensive and open society that leverages the wealth of experiences and perspectives of different individuals. If we narrow the reference field of the issue to the area of early intervention, then respect for diversity in early intervention is a key element in achieving successful outcomes for the benefit of children with early childhood disabilities and their families. Views on respect for diversity and its practices vary depending on the culture, traditions and social norms in each country. For this reason, we describe the system of early care/intervention in the Czech Republic and the Republic of Armenia in a comparative study. The methodological text presents a comparative analysis of approaches in the named politically, economically, culturally and socially different countries in a specific thematic area of early care/intervention, the analysis of documents, observations and the author's own practice is also used. The aim of the paper is to compare early care/intervention systems with an emphasis on respecting the diversity of the target group of early childhood children with disabilities and their families, and to provide key findings, strengths and limitations while offering insight into the implications for early care/intervention policy and practice. Early Care/Intervention; Family; Early Childhood Care; Czech Republic; Armenia; Diversity