Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Gramotnost v řemeslnickém prostředí – důsledek kvalitního školství nebo kvalitního zájmu o vzdělání?
Rok: 2024
Druh publikace: ostatní - přednáška nebo poster
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Gramotnost v řemeslnickém prostředí – důsledek kvalitního školství nebo kvalitního zájmu o vzdělání? "Když vešel v platnost Všeobecný školský řád Marie Terezie, bylo (nejenom) české školství na začátku dlouhé cesty a stálo před velkými výzvami v podobě problematického financování školství, nedostatečné sítě škol, nedostatku pedagogického personálu a nízkého procenta gramotnosti. Čechy a Morava na tom byly v rámci Habsburské monarchie ještě slušně. Institucionální prameny nicméně ukazují tristní zájem o školní docházku ve venkovském prostředí, resp. v dolních vrstvách obecně. Ale které vrstvy už byly gramotné? Jakou úrovní gramotnosti/vzdělanosti disponovaly? Změnila legislativní povinnost nějak jejich postoj ke školní výuce? Nabízený příspěvek se bude zabývat těmito otázkami. Je cíleně založen na neinstitucionálních pramenech a klade si za cíl prozkoumat reálné dopady školní výuky v řemeslnickém prostředí. Na základě analýzy korespondence, resp. dalších pramenů osobní povahy napsaných muži a ženami z řemeslnického prostředí bude definována gramotnost pisatelů a dopady školní výuky v době před a v prvních desetiletích po roce 1774. Na základě obsahové analýzy dopisů bude shrnut zájem o vzdělání a školní docházku v tomto sociálním prostředí. Příspěvek zkoumá školní výuku „z druhé strany“, z perspektivy žáků a jejich rodičů a odkrývá motivaci a pozadí (ne)zájmu o školní docházku a postoje ke vzdělání ve zkoumané sociální skupině (tj. v řemeslnickém prostředí)." řemeslnictvo; 19. století; ženy; vzdělání; školství; gramotnost; korespondence