Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Školní docházka, sociální složení a postavení žáků královéhradecké hlavní školy
Rok: 2024
Druh publikace: ostatní - přednáška nebo poster
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Školní docházka, sociální složení a postavení žáků královéhradecké hlavní školy Historie královéhradeckého základního školství ilustruje jednotlivé etapy zhruba stoletého vývoje rakouského vzdělávací systému, cestu od tereziánských reforem do druhé poloviny 19. století, od nekvalifikovaného učitele, vyučujícího několik desítek dětí v polorozpadlém stavení na městském hřbitově, po sbor kvalifikovaných učitelských sil, vzdělávajících téměř šest set žáků hlavní, nižší reálné a dívčí školy. Příspěvek se zaměří na počet a sociální složení žáků, které odráželo fakt, že téměř po celou dobou existence královéhradecké hlavní školy (na základě Hasnerovy reformy se v roce 1870 změní v obecnou a měšťanskou školu) docházely do školy nejen děti z rodin obyvatelů města, ale i děti vojáků. Na výrazném zastoupení vojenských dětí mezi žáky královéhradecké hlavní školy nezměnilo nic ani zrušení doživotní vojenské služby, k němuž došlo v roce 1802. Početně nejvýrazněji byly ve škole zastoupeny děti městských malovýrobců, které se na celkovém počtu žáků podílely asi jednou třetinou. O něco menší byl počet žáků z rodin měšťanských (potomků majitelů domů) a dětí státních a městských zaměstnanců, tj. úředníků, učitelů, lékařů apod. Poměrně málo byly zastoupeny děti z vrstvy, jež je ve školní matrice označena výslovně jako chudina (arm, Bettler aj.). Školství; 18- 19. století; tereziánský patent; Hradec Králové