Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Zvíře ve světě dětí 19. století – práce, vzdělání, hra
Autoři: Lenderová Milena | Halířová Martina
Rok: 2023
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Zvířata ve městě
Název nakladatele: Archiv hlavního města Prahy
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 477-491
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Zvíře ve světě dětí 19. století – práce, vzdělání, hra "K dětskému světu patřilo zvíře od nepaměti. Na venkově šlo o odvěkou přirozenou symbiózu mezi lidským a zvířecím světem. Chlívky a stáje patřily ale ještě v 19. (co se chlívků týče, i ve 20.) století i k městu, kde se zvíře navíc prosazuje fenomén domácího mazlíčka. Péčí o zvířata se dítě učilo zodpovědnosti; u dítěte školního věku se nadto předpokládala jistá suma znalostí o zvířeně a jejím místě v přírodě. Jako didaktická pomůcka přišel ke cti Orbis Pictus, který se v upravovaných vydáních používal ještě v 18. a 19. století a který některé další sady didaktických pomůcek (Elementarwerk Johanna Bernarda Basedowa, rozsáhlý soubor didaktických nástěnných obrazů zlatokorunského Tadeáše Schueggera či soubor názorných školních obrazů Karla Slavoje Amerlinga a Františka Xavera Liebische aj.) inspiroval. Zvířecí svět významně ovlivnil rovněž dětské hračky. Drobné figurky zvířat dokládají archeologické nálezy pocházející z městského prostředí, pak ikonografické prameny, později prameny osobní povahy, publicistika či reklama. Zvíře v různých podobách bylo nepochybně předmětem dětské náklonnosti, mohlo se ale stát i terčem dětské krutosti. Její projevy zachycuje soudobá mravoličná literatura, potvrzují je obrazové prameny i memoáry. Týrání zvířat dětmi se dostává společenského odsouzení, což dokládá stále sofistikovanější diskurs v literatuře určené dětem. " 19. století; dětství; zvířata; hračky
eng The animal in the world of 19th century children - work, education, play "The animal has belonged to the children's world since time immemorial. In the countryside, it was an age-old natural symbiosis between the human and animal worlds. But barns and stables still belonged to the city in the 19th (and, as far as barns are concerned, in the 20th) century, where the animal additionally promoted the phenomenon of the pet. By caring for animals, the child was taught responsibility; moreover, a certain amount of knowledge about the animal and its place in nature was assumed for a child of school age. As a didactic aid, the Orbis Pictus, which was still in use in modified editions in the 18th and 19th centuries and which inspired some other sets of didactic aids (the Elementarwerk by Johann Bernard Basedow, the extensive set of didactic wall paintings by Tadeusz Schuegger of Gold Crown, and the set of illustrative school paintings by Karl Slavoj Amerling and František Xaver Liebisch, etc.), came to be honoured. The animal world also significantly influenced children's toys. Small animal figurines are documented by archaeological finds from urban environments, then by iconographic sources, and later by personal sources, journalism and advertising. The animal in its various forms was undoubtedly the object of children's affection, but it could also be the target of children's cruelty. Its manifestations are depicted in contemporary mravole literature, confirmed by pictorial sources and memoirs. Animal cruelty by children receives social condemnation, as evidenced by the increasingly sophisticated discourse in children's literature. " 19th century; childhood; animals; toys