Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Netragická láska? Amor fati a péče o tělo
Autoři: Sikora Ondřej
Rok: 2024
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Péče o duši. Sborník k jubileu Štěpána Špinky
Název nakladatele: OIKOYMENH
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 180-197
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Netragická láska? Amor fati a péče o tělo Kapitola se zabývá motivem lásky v Nietzscheho myšlení. Tento motiv lze nalézt na pomyslném vrcholu jeho díla, nejen v řadě roztroušených poznámek. V nich Nietzsche popisuje různé modality lásky. Zatímco „nitrosvětské“ modality jsou charakterizovány zásadní ambivalencí, kdy láska je nutně spjata se se svým protějškem, jímž je nenávist, zášť nebo pohrdání, pro celostní lásku s titulem "amor fati" toto neplatí. Cílem kapitoly je odpovědět na otázku, zda tento motiv lze chápat jako takovou modalitu lásky, která je vyňata z "tragické“ ambivalence, a zda lze tedy hovořit o něčem takovém jako netragické lásce. Nepředstavuje tento motiv jen rétorickou proklamaci či "zbožné přání“? Antinomický vztah k motivu resentimentu a jeho těsná spřízněnost s motivem tělesné ctnosti toto podezření vyvracejí a opravňují hovořit o zásadní roli tohoto motivu pro Nietzscheho pozdní myšlení. amor fati; Nietzsche; péče o tělo
eng Non-tragic love? Amor fati and care of the body The chapter is concerned with the motif of love in Nietzsche’s thought. This motif can be found at the imaginary peak of his work, not just in a series of scattered notes. In these, Nietzsche describes the various modalities of love. While the “intra-worldly” modalities are characterized by an essential ambivalence, whereby love is necessarily tied to its counterpart, which is hatred, resentment, or contempt, no similar interdependence seems to apply to “holistic” love, “amor fati.” The aim of the chapter is to answer the question whether this motif can be understood as a modality of love that is exempt from the “tragic” attachment to its opposite, i.e. whether we can speak of something like non-tragic love in its case. After all, is it not just a rhetorical proclamation or “wishful thinking”? The antinomic relation to the motif of “ressentiment” and its close affinity with the motif of bodily virtue refute this suspicion and vindicate the fundamental role of this motif for Nietzsche’s late thought. amor fati; Nietzsche; care of the body