Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Jak se hodnotí kvalita historikovy vědecké práce (Evaluace výsledků české historické vědy podle Metodiky17+ za léta 2016-2020)
Autoři: Vorel Petr
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Český časopis historický
Strana od-do: 49-76
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Jak se hodnotí kvalita historikovy vědecké práce (Evaluace výsledků české historické vědy podle Metodiky17+ za léta 2016-2020) Studie se zabývá genezí procesů hodnocení výsledků vědy a výzkumu v oblasti historie v České republice. Shrnuje základní problémy související se vztahem hodnocení výsledků základního a aplikovaného výzkumu a financování jednotlivých pracovišť. Pozornost věnuje současnému stavu, tj. průběhu a výsledkům hodnocení podle Metodiky 17+ za uplynulé pětileté období (2016-2020), definuje hlavní slabiny tohoto systému a vysvětluje, proč jsou bibliometrické nástroje pro historii (a další humanitní obory) v praxi nepoužitelné a proč se s nimi v národním hodnocení vědy a výzkumu v těchto oborech vůbec nepočítá. Uvádí diskusní témata související s právě probíhající úpravou celého systému hodnocení tak, aby více zohledňoval oborová specifika jednotlivých vědních oblastí. Historie; hodnocení vědy a výzkumu; 2016-2020; hodnotící systém; Česká republika
eng How to evaluate the quality of a historian’s scientific work (Evaluation of the results of Czech history according to Methodology 17+ for 2016–2020) The study deals with the genesis of evaluation processes of the results of science and research in history in the Czech Republic. It summarises the fundamental problems related to the relationship between the evaluation of the results of basic and applied research and the funding of individual workplaces. The attention is focused on the current state of the art, i.e., the progress and results of evaluation according to Methodology 17+ for the past five-year period (2016–2020), defines the main weaknesses of this system and explains why bibliometric tools are unusable for history (and other humanities) in practice and why they are not considered at all in the national assessment of science and research in these fields. It introduces discussion topics related to the currently ongoing adjustment of the entire evaluation system so that it takes more into account the discipline specifics of individual scientific areas. History; evaluation of science and research; 2016-2020; evaluation systems; Czech Republic