Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

K problematice tělesných trestů ve vývoji rodinné výchovy a školního vzdělávání
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově
Strana od-do: 357-378
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze K problematice tělesných trestů ve vývoji rodinné výchovy a školního vzdělávání Předmětem následujícího textu je poskytnutí přehledu vývoje problematiky tělesných (fyzických) trestů v českých zemích jako logického zdroje současného stavu názorů na fyzické trestání dětí. Pod vlivem nového paradigmatu v pojetí dítěte se postupně mění společenský pohled na řadu pedagogických kategorií, včetně trestů, i když jde o proměnu velmi zdlouhavou. Autoři se opírají o nové poznatky neurověd, které prokazují negativní vliv trestů na zdravý vývoj dítěte a potvrzují dosavadní intuitivní výsledky respektujících a nenásilných pedagogických přístupů ve školách i při výchově v rodině. Z české legislativy je zřejmé, že ve školách nejsou tělesné tresty přípustné, nicméně nepřípustnost tělesných trestů v rodinném prostředí není nikde deklarativně ukotvena, ačkoli byla Česká republika na tento nedostatek upozorněna Evropským výborem pro sociální práva již v roce 2015. Závěrečná část textu je věnována aktuálnímu stavu problematiky, jak ji vnímá i pod mezinárodním vlivem nejen široká veřejnost, ale také česká justice a současné politické elity. Autoři tak v textu nahlížejí na aktuální společenskou diskusi o tématu tělesných trestů a proces implementace nového ustanovení do platné české legislativy. společnost; škola; dítě; žák; učitel; rodič; tělesné tresty; nové paradigma; mezinárodní standard
eng On the Issue of Corporal Punishment in the Development of Family Education and School Education The aim of the text is to provide an overview of the development of the issue of corporal (physical) punishment in Czech lands as a logical source of the current state of general opinion on physical punishment of children. Under the influence of a new paradigm in the concept of the child, the social view of many pedagogical categories, including punishment, is gradually changing, even though it is a very lengthy transformation. In the text, the authors draw on new findings from neuroscience that demonstrate the negative impact of punishment on healthy child development and confirm the intuitive results of respectful and non-violent pedagogical approaches in schools and a family environment. According to Czech law, it is not legal to use corporal punishment in schools. However, the inadmissibility of corporal punishment in the family environment is nowhere declaratively anchored, although the Czech Republic was already warned about this shortcoming by the European Committee of Social Rights in 2015. The final part of the text is devoted to the current state of the issue, as perceived not only by the general public but also by the Czech judiciary and the current political elites. The authors thus look at the current social debate on the topic of corporal punishment and the process of implementation of the new law dealing with corporal punishments into the current Czech legislation. society; school; child; pupil; teacher; parent; corporal punishment; new paradigm; international standard