Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Společník, exponát i trofej. Zvíře ve výchově šlechty v 19. století.
Rok: 2023
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Zvířata a jejich lidé
Název nakladatele: Karolinum
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 354-366
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Společník, exponát i trofej. Zvíře ve výchově šlechty v 19. století. Studie se zaměřuje na vztah a roli zvířat ve výchově šlechty, který bylo možné bádat prostřednictvím korespondence psané dětmi. Zobrazuje také rozdíly ve výchově mezi chlapci a dívkami. Děti malovaly zvířata od útlého věku formou jednoduchých kreseb a seznamovaly se s nimi prostřednictvím hraček. V pozdějším věku byly do výchovy zařazeny i aktivity jako byla jízda na koni, lov, ale i péče o zvířata. Každé zvíře mělo ve společnosti jinou funkci, což ovlivňovalo i vztah dětí k jednotlivým tvorům. Docházelo zde k paradoxu, protože děti se setkávaly se zvířaty určenými k lovu v oborách, kde mohly zvířata krmit a vytvářet si k nim pozitivní vztah. Lovná zvěř představovala také trofej. Specifické postavení v životě dětí měli kromě koní také psi. Na okraj děti zmiňovaly také návštěvy cirkusu a zoologických zahrad té doby. dětství; aristokracie; 19. století; koně; lov; mazlíčci; zoologická zahrada
eng Companion, Showpiece and Trophy: An Animal in the Education of the Nobility in the 19th Century The study focuses on the relationship and role of animals in the upbringing of the nobility, which could be explored through correspondence written by children. It also shows the differences in upbringing between boys and girls. Children drew animals from an early age in the form of simple drawings and were introduced to them through toys. At a later age, activities such as horse riding, hunting, as well as caring for animals were included in their upbringing. Each animal had a different function in society, which also influenced the children's relationship with each creature. There was a paradox, as children encountered animals intended for hunting in fields where they could feed the animals and develop a positive relationship with them. The animals also represented the trophy from the hunt. Apart from horses, dogs also had a specific position in the children's lives. Children also mentioned visits to the circus and zoos of that time. childhood; aristocracy; 19th century; horses; hunting; pets; zoological garden