Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

"Voda stačí." Nietzsche, opojení a otevřenost světu
Autoři: Sikora Ondřej
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Filosofický časopis
Strana od-do: 307-324
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze "Voda stačí." Nietzsche, opojení a otevřenost světu V životopisném díle Ecce homo, konkrétně v kapitole "Proč jsem tak chytrý", Nietzsche pojednává o otázkách výživy, místa, podnebí a rekreace, které pro něj tvoří "kazuistiku sobectví". Větou "voda stačí" naznačuje nejen svůj vztah k opojným nápojům, ale dává také obecné doporučení. Článek se věnuje otázce, jak spolu souvisejí motivy opojení a filozofie. Pokud pro Nietzscheho intenzifikace filosofického života nese název "amor fati", pak lze otázku přesněji formulovat takto: Jak spolu souvisí motivy opojení a "amor fati"? Tento zdánlivě okrajová otázka nabývá na naléhavosti, pokud uvážíme neoddělitelnost "amor fati" a dionýského ideálu, který v sobě nese právě význam opojení. Odpověď spočívá v rozvinutí motivu "tělesné ctnosti", která člověka disponuje k otevřenosti a postoji afirmace vůči světu. Friedrich Nietzsche;Ecce homo;opojení;"amor fati"
eng “Water Is Enough.” Nietzsche, Intoxication and Openness to the World In the biographical work Ecce homo, specifically in the chapter “Why I Am So Clever,” Nietzsche discusses the issues of nutrition, place, climate, and recreation that for him form a “casuistry of selfishness.” With the sentence “water is enough,” he indicates not only his relationship to intoxicating drinks, but also makes a general recommendation. The article is devoted to the question of how the motifs of intoxication and philosophy are related to each other. If, for Nietzsche, the intensification of philosophical life carries the title of “amor fati,” then the question can be more precisely stated as follows: How are the motifs of intoxication and “amor fati” related to each other? This seemingly marginal question gains urgency if we consider the inseparability of “amor fati” and the Dionysian ideal, which carries within it the meaning of intoxication. The answer rests in the development of the motif of “bodily virtue” that disposes a person to be open and affirmative to the world. Friedrich Nietzsche;Ecce homo;intoxication;“amor fati”