Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Výchova charakteru dnes a dříve
Autoři: Rýdl Karel
Rok: 2022
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Morální charakter jako pedagogický problém
Název nakladatele: Gaudeamus
Místo vydání: Hradec Králové
Strana od-do: 19-29
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Výchova charakteru dnes a dříve Kapitola nabízí v úvodu vztahové pojetí chápání pojmů a jejich kvality, poté nabízí pohled na dosavadní vývoj cílů výchovy a vzdělávání, možnosti školního a rodinného prostředí ovlivňovat podobu charakteru dětí, žáků a mládeže. Autor vysvětluje vlastní stanoviska k didaktickému pojetí přitažlivosti vzorů pro příslušníky nových generací, zamýšlí se nad příležitostmi ovlivňovat charakter člověka novými podmínkami prosazením rámcových vzdělávacích programů na úkor tradičních osnov a nabízí vybrané pedagogicky aplikovatelné postupy pro proměnu charakteru prostřednictvím vhodných lidských vzorů a uplatněním metody kritického myšlení. V závěru poukazuje na obtíže v prosazování žádoucích metod a forem pedagogické práce tradičním lpěním na přežitých a stále pohodlnějších způsobů práce ze strany školní i rodinné praxe. Autor zahajuje studii pojednáním o porozumění univerzíální reformě z hlediska kategorie času v díle Komenského, zejména v Pansofii a rozvíjí v jeho pojetí ideu univerzální reformy z pedagogické perspektivy: představa o škole jako dílně humanity, představa o člověku jako zodpovědném a aktivním individuu a představa o celoživotním vzdělávání učitelů. V závěru autor nabízí jako konkrétní příklad reformy humanizace v duchu Komenského „zlínské školy“. univerzální reforma; Komenského ideje; pedagogické myšlení; aktivní člověk; humanizace
eng The Education of the Human Character today and before The chapter in the introduction of the relational concept offers their concept and quality, then offers a form of the current development of the goals of upbringing and education, the possibilities of the school and family environment to verify the character of children, pupils and youth. The author explains his own position on the didactic concept of the attractiveness of role models for members of new generations, reflects on the opportunities to influence a person's character through new conditions for the implementation of framework educational programs at the expense of traditional curricula, and offers selected pedagogically applicable procedures for character transformation through suitable human role models and the application of the method of critical thinking. Emphasis on the traditional difficulties in promoting desirable methods and forms of pedagogical work by sticking to the surviving and increasingly convenient ways of working from the school and family practice. The author begins the study of the treatise on the understanding of the universal reform from the point of view of the category of time in the works of Comenius, especially in the Pansophia, and develops in his concept the ideas of the universal reform from pedagogical perspectives: the idea of the school as a workshop of humanity, the idea of man as a responsible and active individual and the idea of a lifelong teacher education. In the end, the author offers a concrete example of humanization reform in the spirit of Comenius' "Zlín School". universal reform; Comenius´s Ideas; pedagogical thinking; the active human body; humanization