Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Beautiful and Difficult Years of Adolescence. Aristocratic Education in Late Imperial Russia
Autoři: Vydra Zbyněk
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Slovanský přehled
Strana od-do: 297-340
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Krásná a složitá léta dospívání. Vzdělávání aristokracie v pozdně-carském Rusku. Článek se zaměřuje na vzdělávání a výchovu aristokratů v pozdně-carském Rusku (50. léta 19. století – 1917). Vychází především z pramenů osobní povahy (nepublikované a publikované paměti a deníky). Jejich rozbor ukazuje hlavní prvky, kontinuitu a diskontinuitu ve výchově chlapců a dívek ze šlechtických rodin v době jejich dospívání, tzn. od dvanácti/třinácti do šestnácti/osmnácti let. Na rozdíl od dětství, pro které bylo typické domácí vzdělávání, období dospívání bylo výrazně dynamičtější. Šlechtické školství bylo více ovlivněno státními vzdělávacími reformami, rostoucím občanským povědomím a různými představami o nejlepší přípravě na budoucí život a kariéru. Aristokratické rodiny si vybíraly z elitních šlechtických škol, soukromých lyceí nebo státních veřejných škol (gymnazií). Přístup šlechty ke vzdělání se pomalu demokratizoval. Stále více aristokratů studovalo na státních veřejných školách (gymnáziích). Z řad aristokracie přitom často zněla kritika konzervativních poměrů školství. carské Rusko; aristokracie; dějiny vzdělávání; dějiny každodennosti
eng Beautiful and Difficult Years of Adolescence. Aristocratic Education in Late Imperial Russia "The article focuses on the education and upbringing of aristocrats in late imperial Russia (the 1850s–1917). It is based primarily on sources of a personal nature (non-published and published memoirs and diaries). Their analysis shows the main elements, continuity and discontinuity in the education of boys and girls from aristocratic families during their adolescence, i. e. from the age of twelve/thirteen to sixteen/eighteen. Unlike childhood, for which homeschooling was typical, the period of adolescence was significantly more dynamic. The aristocratic education was more influenced by state educational reforms, growing civic awareness, and various ideas about the best preparation for future life and a career. Aristocratic families chose from among elite noble schools, private lycées, or state public schools gymnasiums). The nobility’s approach to education was slowly being democratised. More and more aristocrats studied at state public schools (gymnasiums). At the same time, criticism of the conservative conditions of the education system was heard from the ranks of the aristocracy." Imperial Russia; aristocracy; history of education; history of everyday life