Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Iluminátoři chorálních rukopisů na přelomu středověku a novověku
Autoři: Součková Ema
Rok: 2022
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: Bibliotheca Antiqua 2022 : sborník z 30. konference 8.-9. listopadu Olomouc
Název nakladatele: Vědecká knihovna v Olomouci
Místo vydání: Olomouc
Strana od-do: 109-113
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Iluminátoři chorálních rukopisů na přelomu středověku a novověku Práce iluminátorů graduálů a kancionálů 16. století se stále drží pozdně gotické tradice, která jen velmi zvolna propouští renesanční prvky. Ty jsou povětšinou přejímány z grafických listů podobně, jako se tomu děje i v monumentálním umění. Na počátku 16. století se tak nejvýznamnější osobností stává Mistr Litoměřického graduálu, který se patrně zabýval též deskovou malbou. Nižší úrovně poté dosahují iluminace Janíčka Zmilelého z Písku nebo o generaci mladšího Pavla Mělnického. V druhé polovině 16. věku můžeme sledovat určité uvolnění formy v ornamentální složce a velkou závislost na grafických předlohách u figurálních výjevů. V tehdejších pražských městech působí iluminátoři Fabián Puléř, Matyáš Hutský z Křivoklátu nebo Matouš Ornys z Lindperka. V jejich práci sledujeme již renesanční prvky v ornamentice a jistou monumentalitu iluminací, která svou formou začíná konkurovat deskovému malířství. Cílem příspěvku je tedy stručně představit jednotlivé osobnosti knižní malby pracující na přelomu středověku a novověku. 16. století; iluminátoři; iluminace; knižní malba; graduál; kancionál; Mistr Litoměřického graduálu; Janíček Zmilelý z Písku; Fabián Puléř; Pavel Mělnický