Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Občan a filosof. K Patočkově jednotě občanského vystupování a filosofické tvorby
Autoři: Hejduk Tomáš
Rok: 2021
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Patočka v kontextech
Název nakladatele: Pavel Mervart
Místo vydání: Červený Kostelec
Strana od-do: 221-244
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Občan a filosof. K Patočkově jednotě občanského vystupování a filosofické tvorby V této stati usiluji o vyjasnění konceptů politična, politiky a nepolitické politiky v životě a díle Jana Patočky, a to především na základě sledování napětí mezi jeho aktivitami občanskými a filosofickými. Kladu si otázku, jak známou nepohnutou pozici (přesvědčení, „vědění“) Charty 77 a s ní spojené skálopevné vystupování navenek (které Patočka nejen jako mluvčí zastával, ale které – i svými texty k Chartě – spolutvořil) sjednotit s přitakáním problematičnosti lidského života a vědění, které je v Patočkových dílech ústřední. Jediná mně známá interpretace, která na tuto otázku (byť si ji explicitně neklade) odpovídá, říká, že ono Patočkovo fundamentální přitakání „obnáší politickou teorii radikální a agonistické demokracie“ a Patočku s tímto radikálním postojem plně identifikuje. Jelikož ale výsadním (ovšem dobře rozmyšleným a konzistentně drženým) „politickým“ činem Patočky byla aktivita nepolitické politiky, respektive Charty 77, musím se ptát, zda lze tento čin (a s ním spojené texty) řadit k radikální agonistické demokracii a zda je s ní vůbec slučitelná. Pokud nikoliv, vyvstává otázka, jak potom onu problematičnost života vykládat v kontextu postojů nepolitické politiky, jak obé držet pospolu. Patočka; nepolitická politika; Charta 77; agonistická demokracie; filosofie
eng Citizen and philosopher. On Patočka's unity of civic activity and philosophical work In this essay I seek to clarify the concepts of politics, politics and non-political politics in the life and work of Jan Patočka, primarily by tracing the tension between his civic and philosophical activities. I ask how to reconcile the well-known unmoved position (conviction, "knowledge") of Charter 77 and the associated outwardly rocky performance (which Patočka not only held as a spokesman but which he co-created - also through his texts on the Charter) with the attachment to the problematic nature of human life and knowledge that is central to Patočka's writings. The only interpretation I am aware of that answers this question (though it does not explicitly ask it) says that Patočka's fundamental attachment "embraces a political theory of radical and agonistic democracy" and identifies Patočka fully with this radical position. But since Patočka's privileged (but well thought out and consistently held) "political" act was the activity of non-political politics, or Charter 77, I have to ask whether this act (and its associated texts) can be classified as radical agonistic democracy and whether it is compatible with it at all. If not, the question then arises as to how to interpret the problematic nature of life in the context of non-political politics, how to hold the two together. Patočka; nonpolitical politics; Charter 77; agonistic democracy; philosophy