Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Being Claimed in Immediate Response to an Other: Against a Foundationalist, and Towards a Relational, Understanding, of Moral Status
Autoři: Strammer Philip
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: De Ethica : a Journal of Philosophical, Theological, and Applied Ethics
Strana od-do: 3-15
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Být nárokován v okamžité reakci na druhého: Proti Foundationalistovi a směrem k vztahovému, porozumění, morálnímu statusu V této eseji navrhuji fenomenologickou alternativu k zavedeným kandidátům na to, co zakládá morální status, a to zkušenost nároku v bezprostřední reakci na Druhého. Vycházím z pozdně witgensteinovské morální filosofie a rozvíjím tuto alternativu v kritické konfrontaci s teoriemi, jejichž cílem je odvodit morální status z hodnot založených na nezávisle zodpovědných empirických vlastnostech. Oproti takovým teoriím vysvětluji, jak je třeba smysluplnou řeč o morálním statusu chápat tak, že je místo toho zakořeněna v morálně nabité bezprostřední reakci jednotlivců na Druhé, reakci, která podmiňuje samotnou možnost oddělit hodnotu a skutečnost. Je-li moje analýza správná, pak empirická vlastnost či soubor vlastností, které jsou běžně považovány za kandidáta na základ morálního statusu, ve skutečnosti předpokládá fenomenologický rozměr "etického setkání". Uznání této hlubší fenomenologické roviny by sice nezlikvidovalo pojem morálního statusu, ale proměnilo by jeho význam, a tím i způsob, jakým se vede velká část filozofické debaty o morálním statusu. Morální status; morální reaktivita; morální fenomenologie; rozlišování faktů a hodnot; morální vlastnosti; etické setkávání
eng Being Claimed in Immediate Response to an Other: Against a Foundationalist, and Towards a Relational, Understanding, of Moral Status In this essay, I propose a phenomenological alternative to the established candidates of what grounds moral status, namely the experience of being claimed in immediate response to an Other. Drawing from late-Wittgensteinian moral philosophy, I develop this alternative in critical juxtaposition to theories that aim to derive moral status from values grounded in independently accountable empirical properties. Against such theories, I expound how meaningful talk of moral status must instead be understood to be rooted in the individuals’ morally charged immediate responsiveness to Others, a responsiveness that preconditions the very possibility of separating value and fact. If my analysis is sound, then the empirical property or set of properties that is commonly taken to qualify as a candidate for a ground of moral status in fact presupposes a phenomenological dimension of ‘ethical encounter’. The recognition of this deeper phenomenological level would, while not disposing with the notion of moral status, transform its meaning and, thus, how much of the philosophical debate on moral status is conducted. Moral Status; Moral Responsiveness; Moral Phenomenology; Fact/Value Distinction; Moral Properties; Ethical Encounter