Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Loving the Earth by Loving a Place A Situated Approach to the Love of Nature
Autoři: Candiotto Laura
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Constructivist Foundations
Název nakladatele: Vrije Universiteit Brussel
Místo vydání: Brusel
Strana od-do: 179-189
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Láska k Zemi prostřednictvím lásky k místu: situovaný přístup k lásce k přírodě Kontext: Rozšiřuji enaktivní popis lásky v romantických vztazích, který jsem vypracovala s Hanne De Jaegher, na lásku k přírodě. > Problém . Zpochybňuji univerzální konceptualizaci lásky k přírodě, která nezohledňuje rozdíly, jež jsou přírodě vlastní. Jako alternativu nabízím situační popis lásky k místu jako par-ticipativního vytváření smyslu. Vyvstává však otázka: Jak je možné komunikovat s jiným než lidským? > Metoda . K lepšímu vymezení tohoto situačního přístupu k lásce k na-tuře a k odpovědi na výzkumnou otázku používám panpsychistické a enaktivní konceptuální nástroje. Zaměřuji se zejména na Mathewsovo ""stávání se rodným"" a na generativní napětí, které se rozvíjí v dialektice setkání, když není sdílen společný jazyk. > Výsledky . Zásadní odlišnost, kterou zažíváme při setkání s jiným než lidským, je generativní pro budování spojení člověk-Země, pokud si necháme naslouchat. Popisuji etický rozměr, který prostupuje tento typ ""enaktivního naslouchání"" v jádru situačního popisu lásky k přírodě. > Důsledky . Láska k přírodě má v naší současné klimatické krizi charakterizované environmentální úzkostí, zoufalstvím a hněvem zásadní význam. Situovaná láska k přírodě zdůrazňuje význam komunitních lokálních zásahů pro ochranu Země. Láska, chápaná takto jako fundamentální morální a politická síla, je katalyzátorem environmentálního aktivismu. > Konstruktivistický obsah . Můj článek navazuje na participativní vytváření smyslu, jak jej definovali De Jaegher a Di Paolo, a na De Jaegher epistemologii lásky. Nabízí širší chápání participativního vytváření smyslu, které zahrnuje i jiné než lidské. Zavádí také nový koncept ""enaktivního naslouchání"." Freya Mathews; láska; příroda; místo; participativní vytváření smyslů; panpsychismus; situovaná afektivita; enactive listening; enactivism
eng Loving the Earth by Loving a Place A Situated Approach to the Love of Nature Context: I extend the enactive account of loving in romantic relationships that I developed with Hanne De Jaegher to the love of nature. > Problem . I challenge a universal conceptualization of love of nature that does not account for the differences that are inherent to nature. As an alternative, I offer a situated account of loving a place as par-ticipatory sense-making. However, a question arises: How is it possible to communicate with the other-than-human? > Method . I use panpsychist and enactive conceptual tools to better define this situated approach to the love of na-ture and to reply to the research question. In particular, I focus on Mathews's ""becoming native "" and the generative tensions that unfold in a dialectic of encounter when a common language is not shared. > Results . The fundamental difference experienced in encountering the other-than-human is generative for building up the human-Earth connec-tion if we let each other be listened to. I describe the ethical dimension that permeates this type of ""enactive listening "" at the core of a situated account of love of nature. > Implications . Love of nature is of paramount importance in our current climate crisis characterized by environmental anxiety, despair, and anger. A situated love of nature emphasizes the importance of community-based local interventions to preserve the Earth. Love, thus understood as a fundamen-tal moral and political power, is a catalyst for environmental activism. > Constructivist content . My article links to participatory sense-making as defined by De Jaegher and Di Paolo, and De Jaegher's loving epistemology. It offers a broader understanding of participatory sense-making that includes the other-than-human. It also introduces the new concept of ""enactive listening. """ Becoming native; enactive listening; enactivism; Freya Mathews; love; nature; place; participatory sense-making; panpsychism; situated affectivity