Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Barva září a chce jen zářit. Barva v Heideggerově Původu uměleckého díla.
Autoři: Haňka Radek
Rok: 2021
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Kuděj
Strana od-do: 6-18
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Barva září a chce jen zářit. Barva v Heideggerově Původu uměleckého díla. Martin Heidegger v pojednání Původ uměleckého díla (prvně vydáno v roce 1950) tvrdí, že „barva září a chce jen zářit“. Tomuto tvrzení se však dále nevěnuje a explicitně nevykládá, co jím míní. Cílem tohoto textu je zmíněné tvrzení interpretovat, k čemuž je nejprve zapotřebí objasnit, jak barvě v Původu uměleckého díla rozumět, protože se zdá zřejmé, že barva v Heideggerově textu neoznačuje umělcem používaný materiál. Ve spojitosti s barvou je následně vyloženo dění, k němuž v malbě dochází. V této souvislosti se autor zaměřuje především na dva bytostné tahy uměleckého díla (ustavování světa a vtahování země) a pravdu jakožto neskrytost, která je pro Heideggerovo pojetí uměleckého díla zcela klíčová. Zjištěné skutečnosti poskytují základ pro závěrečnou část textu, která je věnována interpretaci Hedeiggerova tvrzení, přičemž je odhaleno, že záře barvy nemá nic společného s viditelnou změnou barvy. barva; záře; Heidegger; malba; umělecké dílo
eng Color shines and wants only to shine: Color in Heidegger’s The Origin of the Work of Art In his work The Origin of the Work of Art (first published in 1950), Heidegger claims that “color shines and wants only to shine”, however, with no explicit explanation of such statement or its further elaboration. Thus, the main objective of this paper is to interpret his statement and try to explain it. First, it is necessary to clarify how to understand the concept of “color” in The Origin of the Work of Art because the term “color” in Heidegger's text obviously does not represent the material used by artists. Consequently, events occurring in painting are interpreted in connection with color. In this context, the study focuses primarily on two essential features of the work of art (a setting up of a world and a setting forth of the earth) and on truth as unconcealment, which is fundamental to Heidegger's conception of the work of art. Finally, such findings provide the basis for the final part of this paper – the interpretation of Heidegger’s claim. It is revealed that the shine of color has nothing to do with its visible change. color; shine; Heidegger; painting; artwork